tisdag 5 maj 2009

Kyssa en groda och få en... pump?

Vi har eget vatten på Solhäll, och brunnen ligger på baksidan av huset. Ganska tidigt efter att vi tog huset i besittning lämnade vi in prover på vattnet till kommunens tekniska kontor, och fick sedan ett protokoll tillbaka som (tack och lov) sade att vattnet var helt okej.

Första sommaren (2008) var vi lite skraja att vattnet skulle ta slut för oss, men trots att vi använde 100-tals liter bara till att "vattna" vår nymurade fasad, så räckte det utan problem. 

I källaren finns en elektrisk pump som ser till att vattnet kommer in i huset. Den 22 december förra året, när julstressen var som värst, lade pumpen av... Efter en något panikartad rundringning hittade vi en räddande ängel från Osby som kom och bytte pumpen på studs. 
- Julefriden var räddad, och den nya pumpen pumpar in vatten som aldrig förr!

I nuläget finns det bara ett betonglock lagt ovanpå brunnshålet på baksidan. Min dröm är att skaffa en gammaldags gårdspump att sätta dit, mest bara för att de är så himla fina. Hålen är redan borrade och klara (det har nog suttit en pump där tidigare), så det borde inte vara så svårt att fixa. Att "mecka" med rördragning så att pumpen går att använda törs vi inte riktigt, - tänk om vi kommer åt rören som leder in till huset?

Jag har sett fina pumpar på Blocket för runt 1000 kronor, men det verkar lite väl dyrt kan jag tycka. I somras såg jag en gammal grön pump på loppis för 300 spänn, vilket verkar mer rimligt. - Slipa till den och måla kan man ju göra själv. Nu så här i efterhand kan man ju tycka att jag var lite dum som inte köpte den där pumpen, fast då hade jag liksom inte riktigt kommit på att det var en pump jag ville ha...

I väntan på ett nytt pumpfynd sitter en liten grodprins i grönmålat gjutjärn och vaktar brunnen. (Inhandlad på Enkla i Karlskrona.) Vem vet, om man kysser den, och önskar tillräckligt hårt, kanske man kan få en pump istället för en prins... (För en prins har jag ju redan!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!