onsdag 20 maj 2009

Mari Simmulson

I somras hamnade jag och sambon på en auktion utanför Kristianstad. Redan på visningen föll jag för ett läckert askfat i stengods och mosaik från Upsala Ekeby, med en härlig dam målad på botten. 

När utropet väl kom blev det mitt för 250 kronor. Jag tyckte själv att det var lite väl dyrt för ett så spontant köp, men jag ville verkligen ha fatet, och ibland kan man inte riktigt förklara varför.

Fatet är signerat av konstnärinnan, som heter Mari Simmulson. Efter att ha Googlat namnet har jag kommit fram till att hon ursprungligen kom från St Petersburg, men att hon flyttade till Sverige och jobbade för både Gustavsberg och Upsala Ekeby från 1940-talet och många år framåt.

I efterhand har jag förstått att jag gjort ett bra köp. Jag har sett likadana fat på två olika antikaffärer i Skåne, och då var prislappen 650 och 675 kronor!

Eftersom ingen i hushållet är rökare, använder jag istället det fina fatet att lägga smycken och småplock i. Det står på mitt nattduksbord på Solhäll, och där lär det nog få stå kvar!

2 kommentarer:

  1. Grattis till ett fint fat!!

    Är inte ofta man stöter på ett sådant på en loppis, så du har haft tur!!

    Samlar själv UpsalaEkeby-föremål, så tänkte tipsa dig om följande länk:

    http://www.upsala-ekeby.com/gallery1_76_3.html

    Ditt askfast finns med här. Dock i något annorlunda utförande. När de målade glasyren så ändrade de ibland vissa detaljer/färger. Du kan dock titta under fatet och där förhoppningsvis uttyda stämpeln. Bör vara samma som på bilden i länken.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Jag ska kolla stämpeln!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!