söndag 31 maj 2009

Wanås skulpturpark

Ganska exakt 12.03 i lördags kom så äntligen det riktiga sommarvädret till "Glesbygd"! Prognosen på TV hade ju förutspått att det skulle bli så, men när vi vaknade på lördag morgon var det grått och lite småsvalt ute. 

Hela förmiddagen vankade jag av och an och väntade, och så till slut...

... sprack himlen upp och blev blå!

12 minuter senare klev O:s mamma och lillasyster av bussen nere i byn, och efter en fikalunch hemma på Solhäll kändes det perfekt att göra en utflykt till Wanås slott utanför Knislinge. 

Där finns inte bara ett fantastiskt hus och en fantastisk trädgård, utan även en skulpturpark att promenera runt i. Just nu pågår en ny utställning som handlar om människans påverkan på miljön. - Den röda stugan, som sjunker likt Atlantis ute i slottsdammen, är verkligen ett iögonfallande inslag!

En del skulpturer är nog mer eller mindre permanenta, - min favorit blev den kissnödiga damen som satt hukad bakom en rhododendron-buske. (Det syns inte så bra på bilden, men hon KISSAR faktiskt!)

Ute i den skogsliknande parken kan man vandra omkring lite som man vill. Här och där "poppar" det upp en installation eller en skulptur av något slag.

De här hängande "bubblorna" kändes nästan utomjordiska!

Ute i skogen löper också en låååång stenmur, som tillsynes bara finns där. Men om man tittar extra noga hittar man tänkvärda (?) ord inristade på vissa stenar. - För mig som älskar bokstäver och ord (arbetsskada) var det här en annan klar favorit.

I själva slottsträdgården prunkade otroliga berg av rhododendron! - Vi valde nog verkligen rätt tidpunkt på året för vårt besök.

Hmmm, jag har lite svårt att tänka mig att våra små "klenisar" kommer växa upp och bli lika pampiga som dessa, men hoppas kan man ju! Fast då lär ju vårt lilla hus försvinna...

Wanås visade sig vara ett trevligt utflyktsmål, som jag verkligen kan rekommendera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!