torsdag 11 juni 2009

Fjorton år på nytt

Mina tonårstjejer i plugget läser Stephenie Meyers böcker om tonårstjejen Bella som blir förälskad i vampyren Edward. På engelska heter första boken "Twilight" (som nu även är en film), och på svenska heter den  "Om jag kunde drömma". 

Efter att ha lyssnat till den ena begeistrade bokredovisaren efter den andra blev jag lite nyfiken och tänkte att jag skulle bläddra igenom första delen. - Två veckor senare har jag läst alla fyra delarna (som mer eller mindre är av tegelstensmodell) OCH sett filmatiseringen mer än en gång.

Vilken underbar, mångbottnad kärlekshistoria! - Fantastisk fantasy för tjejer, men berättat som om allting vore den mest självklara verklighet. 

Att allting utspelar sig i de regniga skogarna i Washington State gör det hela så mycket mer levande för mig, - jag bodde i Seattle under ett år när jag var 19, och har dessutom besökt ett par av ställena i boken.

Fjorton eller 37, - böckerna trollbinder. Nu vill jag också vara vampyr! Och tjejerna i åk 8 och jag längtar till november, då andra delen "New Moon"/"När jag hör din röst" har premiär som film!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!