måndag 7 september 2009

Tidlösa

Efter att målarna hade gjort sitt jobb och tagit bort sin byggställning förra veckan igen, passade jag på att rensa upp lite längs södergaveln på Solhäll. Planen för nästa säsong är att där ska växa vackert blommande rosenbuskar, ett persikoträd och kanske någon pion längs husväggen, men för tillfället nöjde jag mig med att klippa av allt "skräp" som växte där.

När vi kom fram nu i fredags, lyste det plötsligt rosa längs husväggen! Vid en närmare titt såg vi att det kommit upp MASSVIS med små rosa, krokusliknande saker, som växte tätt ihop i två stora grupperingar.

Varken sambon eller jag har något som helst minne av att dessa små raringar fanns här förra året, men så var nog inte fallet heller. Förmodligen har de ändå funnits där nere i jorden, och nu när de fick lite sol på sig bestämde de sig nog för att titta upp!

Fram emot lördag eftermiddag hade de slagit ut helt och hållet, och färgprakten blev ännu mer påtaglig än tidigare! Vilken härligt sprakande färgkombination, och vilken (för oss trädgårdsnoviser) oväntad syn i september!

Så vad är nu detta för kär liten vän? Höstkrokus eller Tidlösa kom på tal, efter att jag återigen konsulterat en trädgårdskunnig kollega. Efter lite "googling" nu när jag kom hem på eftermiddagen, hittade jag följande på http://www.kgkarlsson.nu/host_hostkrokus.htm :

Tidlösa kan förväxlas med höstblommande krokusar (Crocus), men de senare har alltid bara tre ståndare.

Efter att snabbt ha räknat antalet ståndare på närbilden här ovan, konstaterar jag att där finns mer än tre stycken. Sålunda är det väl alltså Tidlösa som har bosatt sig på vår södersida.

Samma källa berättar vidare:

Tidlösa är en flerårig, kal ört med knölformad jordstam som är omgiven av bruna papperslika fjäll. Bladen är brett lansettlika, glänsande mörkgröna och sitter i en ganska kraftig rosett från jordstammen. Tidlösa blommar under hösten, i september-oktober, efter det att bladen vissnat bort. Blomkalken utgår direkt från jordstammen och har en mycket lång och smal pip och sex avlånga blekt rosa till violetta flikar. Blomman har sex ståndare och tre märken. Frukten är en trerummig kapsel.
Hela växten är mycket giftig.

Trots att det tydligen är supergiftiga krabater vi har att göra med, hoppas vi att de små liven är här för att stanna, även höstar framöver! (Men då gäller det nog att vi rensar rejält i rabatten...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!