onsdag 17 februari 2010

Dörrar

Det första jag förälskade mig i när vi var på visning på Solhäll för två år sedan, var husets vackra innerdörrar. "I ett hus med sådana dörrar skulle man bo!" tänkte jag då, och så blev det ju!

Det första dörrparet sitter mellan verandan och hallen, och har både dörrspeglar och glasfönster.

I den lilla hallen möts man av ganska vanliga och tråkiga dörrar till vind och garderob rakt fram, men både till höger och vänster sitter jättefina gamla dörrar med något så ovanligt som FEM dörrspeglar.

I husets bakre regioner, in till kök och sovrum, är dörrarna av en helt annan modell, men minst lika charmiga. De är förvisso lite skeva och kärvar lite när man stänger dem, men vad gör väl det när de är så fina att titta på?!

Alla dörrar har gamla fina dörrhandtag, som jag är evigt tacksam att nån piffig hemmarenoverare på 70-talet inte bytte ut mot någon mer modern modell.

Tänk att det finns folk som köper hus för dörrarnas skull! (Nja, nu var det ju inte riktigt den enda anledningen, men...)

5 kommentarer:

  1. Jag förstår dig mycket väl, skevhet gör ingenting när dörrarna är så vackra! Tyvärr har jag tråkiga dörrar i teak...

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack för de snälla orden och kul att du hittade mig, då hittade jag till dig.
    Har kikat runt lite och ni har en härlig veranda. Likadana fönster som på våran.
    Duktig du var på scrapbooking, måste visa min dotter det som gillar att pyssla med det. Prinsesstämpeln var ju för söt.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Fina gamla dörrar ger verkligen karaktär till ett hus. Jag kan verkligen förstå att du föll för dörrarnas charm!

    I USA hade vi plastdörrar inte lika genuint; )

    SvaraRadera
  4. Hejsan.

    Helt underbara dörrar, den med 5 speglar var ju riktigt ovanlig.

    Det verkar jättemysigt ert ställe, och att det ligger i skåne gör ju inte saken sämre!

    Ha en fin dag,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  5. Åh vad vackert!! Jag älskar dörrar, alltså gamla dörrar, de har så mycket historia i sig. I vårt hus, och jag skojar inte, är varenda dörr olik den andra. Sjukt!! Allt från vad jag hoppas är en originaldörr uppe till sovrummet till fula 60-tal och tapetserade (!!) till toaletten, brrr... Jag har köpt gamla fula till klk och WC uppe och målat, det blev rätt fint! Det gör så mycket!

    KRAM

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!