fredag 19 februari 2010

Möss och människor

Äntligen en veckas ledighet, som ligger helt orörd framför mig! Håller tummarna för att varningen om en halv meter snö i natt inte ska ställa in bilresan till "Glesbygd" efter frukost imorgon...

Det lilla ordet "sport", som av någon dum anledning hamnat framför "lov", är väl inte min melodi precis. Om man inte kan jämställa musjakt med jaktstart, hehe!

Förra helgen startade nämligen ett regelrätt krig mellan människa och mus på Solhäll. Krigsförklaringen kom efter att jag upptäckt en stor hög med träflis på golvet vid skafferiet, och tydliga spår av de små rackarna på varendaste hylla inne i skafferiet. Kan meddela att de gillar kladdig choklad, kex med jordgubbsfyllning och valnötter. (En kunskap jag gärna hade varit utan...)

Bäst som vi stod där och förfasade oss, prasslade det till i en hög med papperspåsar på golvet. Baske mig, om där inte satt två små möss och fnissade åt oss!

Lördag morgon traskade jag till byns lilla järnhandel och inhandlade tre uppsättningar musfällor:

Svenska färgerna, minsann! Ser ju ut som den senaste olympiska bob-modellen, hehe!

Så inledde vi OS i musjakt. Inom 12 timmar hade vi TRE möss färre i huset. Som den stadsjänta jag tyvärr fortfarande är, överlät jag helst åt sambon att städa bort eländet. Jag får väl träna upp mig om jag ska bo på landet...

Så nu ska jag ut på landsbygden och fortsätta idka musjagarsport. Jag satsar naturligtvis på guldmedalj!

Ha en skön vecka, allesammans!

7 kommentarer:

  1. Hej du, guldmedalj kommer du säkert att få i musjakt, vi har fått ett fyrtiotal på vinden sedan i höstas, men som tur är har vi aldrig haft nån inne i rummen. Hoppas att ni kommer iväg i morgon. Kram Katarina.

    SvaraRadera
  2. Möss är verkligen ett elände...

    Kanske kan ni starta en ny OS-säsong. Vi har ju redan vinter och sommar OS, ni skulle kunna introducera höst OS.

    Spännande grenar skulle till exempel kunna vara:
    Jakt på litet skadedjur
    Vedstapling
    Tätning av fönster och andra springor i huset innan vinterkylan slår till

    Lycka till med musjakten och lycka till med bortstädningen. Ett tips, köp flera fällor och släng de som blir fulla. Om inte annat får den lokala järnhandeln mer business.

    SvaraRadera
  3. Iiih! Inte för att jag tycker att möss är otäcka, men jag vill ju helst inte ha dem i skafferiet.. finns väl någon fördel med att inte bo i ett gammalt hus på landet då. ;-D

    SvaraRadera
  4. Hehe!
    Hoppas du kniper fler i den sportiga fällan!

    Och hoppas också att du får en riktigt skön ledighet=))

    SvaraRadera
  5. Åh huva, det där är en OS-gren jag gärna står över. Berömmelse eller ej ;) Hoppas ni tar guldet!

    Jag hoppas också att ni får en skön sportlovsvecka, jag är nog inte heller så mkt för sport...utan föredrar nog mer en vilovecka, ha ha.
    Kram.

    SvaraRadera
  6. Vad jobbigt, de är verkligen skadedjur inomhus. Ska du inte fånga dem levande och ha som husdjur i en bur istället, jag tycker de är rätt söta :)

    Kram!!!

    SvaraRadera
  7. Hejsan.

    Möss är det väl inget större fel på kanske... men dom kan hålla sig utomhus och en bit från mig.

    Du kanske måste vänja dig vid möss om du bor på landet ibland...

    Ha det gott,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!