söndag 28 mars 2010

Det växer!

För första gången på väldigt länge har vi tillbringat helgen i "Storstad". Det var riktigt trevligt med långlördag på stan igår, med både lunch, shopping och fika. (Inga större fynd, dock...)

Idag tog jag en tur på egen hand, och körde till bl.a. Blomsterlandet, där jag hittade nya trädgårdshandskar och fina "kryddpinnar" att stoppa ner antingen i köksträdgården eller direkt i krukorna i fönstret. Trevliga, tycker jag!


Jag har "pippi" på småkrukor att ha i det lilla köksfönstret på Solhäll, där fönsterkarmen är ganska smal. På Blomsterlandet hittade jag två sådana här små glassigt gröna krukorna, med tillhörande miniväxt:


Det kan nog bli sött, iallafall tills nästa gång jag hittar den ultimata krukan, hehe!

Hemma i köksfönstret i stan har det börjat spira rejält i mina planteringslådor. Flitigast är flitiga lisa, som verkligen gör skäl för sitt namn och växer så det knakar.


Annars känner jag redan nu att det där med att förkultivera nog är lite för omständligt för att falla mig i smaken. Jag ska nog satsa på att direktså lite senare i vår istället, och hoppas på att naturen sköter sitt eget jobb.

Imorgon åker jag till "Glesbygd" för en efterlängtad påsklovsvecka. Kanhända blir det något inlägg därifrån, - nu har sambon fixat mobilt bredband, minsann!

3 kommentarer:

  1. Skönt med påsklov!
    Himmel vad du är ambitiös och planterar och grejar!
    Kan tänka mig att det kommer att blomma på erat land i sommar=))

    Ha nu en riktigt skön vecka//Hannis

    SvaraRadera
  2. Haha, satt och läste med stigande avundsjuka om dina sticklingar och blev så glad (skadeglad) när jag såg att du inte heller tycker det verkar vara värt besväret ;) Har själv försått lite hemma men va fan! Jag vet inte längre vad som är vad i krukorna och vad ska man göra sen?? Plantera i NYA krukor?? Nä, hellre direkt i rabatten så får det bli som det blir.

    Hoppas ni får fint väder på Solhäll!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hejsan.

    Vad duktig du är med planterandet.

    Själv har jag aldrig "förkultiverat" och tror inte jag ska börja med det heller.
    Verkar jobbigt!

    Ha en riktigt skön Påsk,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!