söndag 11 april 2010

Planteringsbord och trädgårdspyssel

Vilken fullständigt ljuvlig vårdag det har varit idag! För första gången i år drog jag på mig trädgårdsbyxorna och spenderade hela dagen ute i trädgården. Min stackars vinterbleka hud verkligen sööööög åt sig solen!

Jag rensade upp lite i blomsterbäddarna på framsidan, klippte ner lavendeln, pillade ner mina övervintrade julrosor i jorden och konverserade med alla små fina krokusar som har kommit upp. De 50 små krokuslökarna jag satte i höstas har tagit sig upp ovan jord...


...fast de är VITA och inte blåa, som det stod på paketet!

Längre ner i trädgården finns också krokus, som nog har funnits där i många år. Läckert när de nästan är randiga!


Annars har helgens projekt varit att göra i ordning ett planteringsbord som jag hittade på Plantagen i tisdags. Lagom stort, med zinkskiva och en liten hylla undertill. Själva underredet var av obehandlat trä, så för att skydda det mot väder och vind lite bättre så gav jag det en omgång oljefärg. GRÖNT så klart!


(För övrigt samma gröna färg som fågelbadet fick i somras, som någon observant läsare kanske noterar. Man tager vad man haver!)

Exakt var bordet ska stå har jag inte bestämt ännu, men någonstans utmed laduväggen är nog det lämpligaste stället. (När det här fotot togs hade färgen nästan inte torkat, - så otålig är jag haha! Nu har jag ställt tillbaka det inomhus igen, så att färgen får härda ett par dagar.)

När jag var på Plantagen kunde jag inte motstå att köpa på mig lite vårfina bellisar. Tillsammans med murgröna blev de jättefina när jag stoppade ner dem i den här gamla "träbyttan", som har stått på balkongen i stan och fått härlig patina.



Några söta små penséer fick bo i två plåtkrukor:


Tänk om det här vädret kunde hålla i sig nu... Jag håller tummarna så det knakar!

4 kommentarer:

  1. Fin-fint! Den där snigeln känner jag igen! Trivs den?

    SvaraRadera
  2. Ahh!Härligt med trädgårdshelg!
    Det är ju hur mysigt som helst nu när det växer så det knakar!
    Du, planteringsbordet var fint!
    Det skulle jag kunna ha inne=))

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Jag hyser hopp om att snart har trädgårdskänsla här med! Solen är här, nu ska bara all snö försvinna. Och så kan jag också få lite härliga blommor ute!

    SvaraRadera
  4. Hejsan. sååå fina bilder du visar!

    Fina planteringar och den randiga krokusen var ju häftig.

    Nu håller vi tummarna att vi får behålla det sköna vårvädret.

    Ha en fin kväll,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!