torsdag 1 juli 2010

Det blommar i baljan!

Det var utförsäljning på plantskolan häromdagen, - de reade alla sommarplantor och balkongblommor.

Jag slog till på 10 petunior för 75 kronor. Passar perfekt i min nyfunna zinkbalja!


Annars är den stora lyckan just nu att vi fått tvättmaskin och torktumlare installerat i källaren på Solhäll. Tänk, vilken tur att man bor granne med en VVS-företagare!

Källaren i sig är ganska sunkig, - drömmen om den helkaklade tvättstugan/hemmaspat ter sig ganska avlägsen. Men det funkar tills vidare.

Jag premiärtvättade igår, och inser redan det praktiska i att ha egen tvättmaskin. Dessutom kommer vi nu slippa gå fyra trappor ner och fyra trappor upp mellan tvättarna. (Fast nog har vi fått bra motion under de 8 år vi har haft det så...)

Nu går jag som bäst och grunnar på någon piffig anordning för att kunna hänga tvätt ute. Torkvinda tror jag att jag kommer vägra, de är så himla fula. Däremot har jag sett en jättefin hemmasnickrad variant där man kunde hänga tvättlinor mellan två "stolpar". Får se om jag kanske fixar till en sådan. (Läs: Får se om jag är händig nog att klara av att snickra ihop en sådan.)

Tills vidare kör vi med vanlig hederlig tvättlina spänd mellan två träd, - det får duga så länge.

5 kommentarer:

  1. Det är lycka med egen fungerande tvättmaskin !! ha en skön sommardag ! Kramar Susanne ♥

    SvaraRadera
  2. Fint! Ja, kan förstå lyckan över en egen tvättmaskin. De är en av sakerna jag kommer att upskatta mest när vi en gång skaffar hus :-)

    /marita

    SvaraRadera
  3. Fin plantering i baljan...

    Att kunna hänga ut tvätt är lyx anser jag, i usa hade vi spänt upp rep mellan två tjocka stammar det funkade ganska bra. Men vi var de enda i grannskapet som hängde tvätt ute.

    Du kan söka på nätet på sökord tvättlina, det finns en del tekniska lösningar som du kan kolla upp. Tex sitter snöret i en liten låda sedan drar man ut det när det ska användas. Jag tror det är för badrum, men det kanske funkar ute också.

    SvaraRadera
  4. Just det där att slippa gå i alla trappor upp och ner släpandes på tvätt är en dröm här!
    Något less på det=))

    Tror du kommer att snickra i hop det där plättlätt!

    Snart semester....Wiii!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!