onsdag 27 oktober 2010

Fotokurs

Oj, vilken bra fotokurs jag hamnade på igår kväll! Precis på min nivå, med just de saker som jag behöver lära mig och med många praktiska övningar. Dessutom var de övriga fyra deltagarna damer hyfsat nära min ålder, med nästan likadana kameror och erfarenheter, vilket skapade trevlig stämning redan från början. (Jag ger mig katten på att de var bloggerskor allihopa, hihi!)

Så nu har jag för första gången fotat med kameran i A-läge, med förståelse för vad jag faktiskt gör! (Och nej, A står inte för autofokus den här gången.) Learning by doing funkar bra för mig, - jag har aldrig gillat manualer och andra skriftliga instruktioner utan vill gärna prova mig fram med hjälp av handledning.

Läxa fick vi med, minsann. Till nästa vecka ska vi fotografera porträtt och tänka både på bildkomposition, bländarinställning och skärpedjup, utifrån ett tema som antingen är informellt, dramatiskt eller romantiskt. - Proffsigt värre!

Modell: Marcus Schenkenberg

Till helgen har jag bokat in min verkliga gubbe som fotomodell. (Jag kanske får muta honom med lite lördagsgodis.)

P.S. Stort grattis till min käre far, som malligt meddelade på telefonsvararen att han blev den här bloggens 10000:e besökare! (Iallafall med det här räkneverket, för jag lyckades ju nollställa mitt gamla tidigare i år...) Jag får väl hitta på en present och skicka till dig. Kanske lagom till Fars Dag! D.S.

3 kommentarer:

  1. Grattis till alla besökare Fröken;o)
    Kul med fotokurs, skulle jag behöva....

    Kramis Malin

    SvaraRadera
  2. Vad roligt när det blir så bra!!

    Gratta din far!:) Han kanske vill ha en bild av mr. Schenkenberg i present... det fanns en tid då alla ville det!:) Längesedan ser jag :):)

    Kram du roliga!

    SvaraRadera
  3. Vilka roliga uppgifter!
    Kul med såna kurser där man får lite utmaningar.
    Är ju en sån som bara avskyr att sitta och lyssna nonstop genom en kurs=))

    Hoppas att det gick bra på jobbet!

    Må bäst i dag=))

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!