tisdag 4 januari 2011

Andaktsrum

Badrummet på Solhäll är väl inte direkt ett rum som lämpar sig för några inredningsreportage. När vi tog över Solhäll, så var rummet husets tveklöst sunkigaste och bar sina tydliga spår av den gamla farbrorn som hade bott här innan oss. För att kunna använda det överhuvudtaget så gjorde vi en snabb budgetrenovering. Här ryms inte så mycket mer än det nödvändigaste, och det dessutom i modell mindre, eftersom rummet inte är så stort. Duschkabinen står inklämd rakt framför fönstret, och handfatet är så litet att man blir blöt om fötterna varje gång man tvättar sig i ansiktet.

För att göra något kul av de annars ganska tråkiga våtrumsvävspända väggarna startade sambon ganska omgående ett litet loppisprojekt: Att hitta små änglar, tavlor med bibliska motiv och andra sakrala saker att sätta upp på väggarna. Projektet pågår fortfarande, men redan nu hänger apostlarna, Martin Luther, Kung David och flera olika varianter av Jesus på väggarna här inne.

Synnerligen hädiskt, kanske en del tycker. Men är det någonstans man har tid att sitta och fundera över livets stora gåta, så är det ju här!



Mitt bidrag till vårat lilla "andaktsrum" är lite själslig spis i form av inredningstidningar, som hänger på insidan av dörren i en tidskriftsamlare av luffarsmide. (Tror att någon har smugglat in en och annan sudoku-tidning här också.)


Kanske gör vi en riktig renovering av badrummet någon gång i framtiden, men för tillfället fungerar det alldeles utmärkt som det är. Vi gillar faktiskt vårt lilla badrum!

7 kommentarer:

  1. Det tycker jag att ni ska göra, Kung David mfl är ju riktigt spännande figurer. Det kan vara riktigt svårt att få till små utrymmen på ett bra sätt, ni verkar ha lyckats bra med badrummet!

    Kram Tina

    SvaraRadera
  2. Gillar ditt sätt att tänka att det man har duger gott, skulle själv behöva mer av den varan som kallas förnöjsamhet...men jag kan för mitt liv inte gilla vårt sunkiga lilla kyffe till badrum. Ert ser riktigt trevligt ut faktiskt, jag börjar gilla mannen på tavlan mer o mer...

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det ser fint ut med änglar och bilder.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  4. Hej du!
    Tack för fina kommentarer hos mig:)
    jag håller med dig ang gamla saker, här hemma hittar du inte mycket nytt. Jag älskar alla gamla ärvda saker med både själ och historia.
    Kram på dig!!

    SvaraRadera
  5. Vilken kul ide att sätta upp bibliskamotiv på väggarna på toa. Tycker inte det är så speciellt hädiskt, en del sätter ju upp bilder på kungen och drottningen på utedasset.

    SvaraRadera
  6. En väldigt rolig idé tycker jag! Själv har jag också en del religösa ting från olika religoner här hemma, dock inte samlande på ett ställe, och jag tycker om det spirituella i det.

    Tack för din snälla hälsning inne hos mig. Det är himla skoj att få positiv feedback på det man gör. Du är varmt välkommen tillbaka! :-)

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Jag tycker det verkar riktigt mysigt, ert badrum! Vårt är precis nyrenoverat och fantastiskt stiligt, men mysigt och personligt är det bara när svartkatten ligger i handfatet eller sitter på tvättmaskinen.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!