lördag 3 mars 2012

Welcome to the jungle

Redan igår bestämde jag att det skulle vara vår när jag vaknade idag. Döm om min besvikelse när termometern visade på 4 minusgrader och hela trädgården var frostnupen... 

Framåt lunch började det dock kännas riktigt soligt och skönt ute, så då kändes det helt OK att hoppa i gummistövlarna och ta en runda i trädgården. Nog är det väl aningen tidigt att sätta igång vårbruket nu, men lite uppröjning kan man ju iallafall börja med. För det finns MYCKET att röja i vår trädgård; inte bara sådant som har förfallit under hösten utan sådant som har förfallit i decennier. 

Till exempel växer det en hög "vägg" av snöbollsbuske, forsythia, paradisbuske och en gigantisk buxbom längs kanten ner mot den (än så länge) obrukade delen av trädgården, där alla buskar är mer eller mindre muterade och håller på att kväva varandra.


Det ser ut som rena rama djungeln! I starkt behov av gallring, med andra ord... Det var riktigt härligt att få damma av sekatören och gå loss. Jag får nog klippa ännu mer framöver, men det blev en bra start i allafall.


Nu har vi världens rishög att göra oss av med, men det får bli ett projekt för en kommande helg. Nu är det tofflor och mysbrallor som gäller resten av dagen. (Och bruna bönor och fläsk!)

13 kommentarer:

  1. Visst är det kallt men så snart solen visar sej så blir det genaste varmare!
    Ser att du också har röjt - precis som jag idag på torpet och jag svettades verkligen!

    Det ser fint ut efter röjandet hos dej, men problemet är ju alltid detta med riset som blir...!
    Ha en skön myskväll!
    Kram
    Lilsa

    SvaraRadera
  2. Låter som en riktigt härlig dag, och vad är roligare för en trädgårdstok än att äntligen få gå loss med sekatören efter en lång vinter? ;) Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Underbart att få gå loss sådär! Längtar faktiskt tills det är dags att vårstäda på riktigt. Vågar inte börja med det än på några veckor..
    Ser ut som det kommer att bli riktig ordning och reda där hos dig. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
  4. Gott att höra från dig, härliga Fröken Grön! :) Hade du hörlurarna igång med Guns'n'Roses när du gick lös med sekatören..?! ;)

    SvaraRadera
  5. Skönt när lusten att jobba ute sakta vaknar- det konstaterade gubben idag :) Själv är jag inte med på trädgårdnoterna jag inte..

    SvaraRadera
  6. Härligt med utedag och lite vårbruk. Jag klippte en del buskar här och flätade sen lite i armeringsmattor med de rakaste grenar.

    Det ser lovande och spännande ut med det där buskaget faktiskt.

    Hoppas på en fin söndag också!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Det låter härligt att få gå lös med sekatören ;)
    Ha en mysig fortsättning på helgen, kram Jenny

    SvaraRadera
  8. Lustigt att vi båda valt att visa lite mindre smickrande delar av trädgården idag. Jag skyller på att jag har så stort att jag inte hinner ta tag i allt. ;)

    Ha en fin söndag. Kram!

    SvaraRadera
  9. Här har det svängt från vår till kallaste vinter! I morse -10 helt plötsligt...

    Vilket trädgårdsjobb!
    Jag skulle förmodligen sucka och gå in och lägga mig igen.
    Så gröna fingrar har jag=))

    Ha en kanondag idag!

    SvaraRadera
  10. ja nu e de allt dags å börja röja.....visst e de kul :)
    å missa nu inte.......

    B
    L
    O
    G
    G
    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    fortsätter.......
    redan 80 fina bloggar med......
    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  11. Ja visst vill man skynda på, men nu är det lite vårvinter och det går lite fram och tillbaka.
    Hoppas på en toppendag i dag.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  12. Ett gott dagsverke, i sanning...

    SvaraRadera
  13. Visst känner man sig duktig när man får röja loss? Jag fyllde en hel trädgårdstunna igår med grenar och annat som blåst runt i vinter... Solen var också framme igår så det var en härlig dag!

    Och hur sugen blev jag inte på bruna bönor med fläsk nu då? Mycket!

    Ha det gott!
    Kram Tamara

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!