torsdag 19 juli 2012

Axveronika

12 (!) plantor axveronika har flyttat in i trädgården. Inhandlade av mina föräldrar hos en förträffligt billig blomsterhandlare på torget i Karlskrona för ett par veckor sedan, hämtade av mig igår, nergrävda runt päronträdet idag i hällande regn. 


Den blå färgen är verkligen härlig! Jag ser fram emot att det ska bli en hög, knallblå ring runt trädet framöver, när plantorna har växt till sig.


Jag inhandlade även 6 alunrotplantor och 2 vita riddarsporrar för en extremt billig penning hos ovan nämnda torghandlare, när jag ändå var i krokarna. När det finns billiga perenner får man passa på, allra helst med tanke på att vår trädgård "slukar" allt vi planterar. En billast med växter blir liksom inte så mycket när de väl kommer på plats... Allra billigast var dock tre stora ormbunkar, som jag grävde upp alldeles gratis på mina föräldrars tomt. Hoppas de kommer att frodas lika fint här hemma.

Idag har jag hämtat badkrukan Siw, som kom i ett paket på posten; en tidig födelsedagspresent från mina snälla föräldrar. Hon är för läcker, den lilla betongdamen! Jag tänker nog sätta henne på en sten i en zinkbalja med vatten som jag har stående i köksträdgården. Bilder kommer alldeles säkert framöver, men eftersom hon är så frusen så får hon stanna inomhus idag. 

(Kan någon förklara varför det blir vita "överstrykningar" på vissa textdelar ibland? Som på det här stycket, till exempel. Ett fenomen som har uppstått då och då den senaste veckan, och som jag inte hittar något sätt att ändra på utan att behöva skriva om hela textavsnittet. Rutan för vit överstrykning är bockad i redigeringsraden och det går inte att ta bort. Trist...)


EDIT: Efter tips från Anna Vattenkanna beslutade jag att göra textbakgrunden helt vit, så nu kan Blogger strula bäst de vill...

8 kommentarer:

  1. Så underbart härligt det ser ut att bli med dessa lila blommor runt ditt päronträd! Förresten har jag hittat lappen med vad våra jordgubbar heter, de heter "Ostara" och dem kan jag verkligen rekommendera ♥

    SvaraRadera
  2. Jag har inte haft problem med det själv, men jag har sett det på någon/några andra bloggar också.
    Så fina perenner.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Vad vackert! Blommor och växter är så bra! Näring för själen :)

    SvaraRadera
  4. Så fin den är din Veronica. Verkligen blåaste blå!

    Det där med bakgrunden på textavsnitt råkade jag också ut för men tröttnade så jag bytte min bakgrund i inlägget från ljusaste grå till vit. Långnäsa till Blogger :-) har även sett samma fenomen i andra bloggar så du är inte ensam...

    kram

    SvaraRadera
  5. Så fint det kommer att bli! Badkrukan Siw är också fin :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  6. Vilka oerhört välfyndade snyggingar till perenner! Och badkrukan Siw kommer att få det så bra hos dig!

    Jag har haft samma problem med vita överstrykningar, och kämpar fortfarande med min ljusgrå bakgrund. Man kan gå in i html-koden och ta bort den lilla kodsträngen som spökar, men det är onekligen rätt bökigt. Grr, gillar inte när det krånglar!

    Hoppas regnet ger sig snart! Kram Hanna

    SvaraRadera
  7. Så fin färg, den blå! Att kunna köpa mer än en växt av samma sort är alltid kul men ofta blir det ju dyrt tyvärr.

    Kram!

    SvaraRadera
  8. Vilka vackra Axveronikor! Vilken ljuvlig blå färg!
    Kul när man hittar billiga perenner och så tacksamt att ha!

    Trist när blogger strular!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!