fredag 10 augusti 2012

Sköna Sofiero

Fast jag har bott i Skåne i över 21 år, så har jag aldrig varit på Sofiero. Idag blev det äntligen ändring på det, då jag och hela mitt sköna gäng kollegor (ca. 40 personer) åkte på bussutfärd dit. Oj, vilket vackert ställe!


Trots att det myckna regnandet i sommar har förstört en hel del blommor (speciellt rosorna), så finns det allsköns prakt att vila ögonen på i slottsträdgården. Vad sägs till exempel om den här granna klarblåa hortensian?


Rabatterna upp till den del av slottsparken som kallas kronprinsessan Margaretas blomstergata har i år planterats med inspiration från Märta Mås Fjetterströms vävda mattor, som ställs ut inne på slottet i sommar.


När man väl gått uppför trappan möts man av en sprakande färgprakt, med massvis av blommor av samma sort planterade i "rutor". Kanske inte färgval man hade vågat sig på själv, feg som man är, men visst fungerar det alldeles utmärkt?


I den lilla trädgårdsmästarbostaden i slutet av blomstergatan hade jag kunnat flytta in i vilken dag som helst! Buxbomsjukan verkar inte riktigt ha hittat hit än, även om de nyklippta små häckarna ser lite torra ut.


Kanske det är en sådan här damm vi ska bygga i trädgården hemma, hihi!


Och vem hade inte kunnat tänka sig ett växthus där taket är inklätt med vinrankor och golvet är fullsmockat med de rödaste röda pelargoner?


Det kändes nästan lite befriande att se att det fanns platser i trädgården som inte var lika välordnade, där blommor och gräs fick växa fritt. Men till och med det som ser spontant ut är säkerligen väldigt väl planerat...


Vackra trädgårdsbänkar står det lite överallt, där man kan slå sig ner och bara sitta och njuta.


Oväntade inslag och lite humor är viktigt i en trädgård, och det stöter man minsann på här också. How about en åsna i betong?


I daliakvarteret trängs den ena skönheten efter den andra...


Uppspaljéade gamla päronträd bildar långa gröna tunnlar...


... och i trädgårdens allra yttersta kant har man en hisnande vacker utsikt mot Helsingør och Kronborgs slott. 


Till Sofiero återvänder jag gärna! Nästa år ska jag försöka ta mig hit i juni, när rhododendronbuskarna blommar nere i ravinen mot havet. Det lär vara något i hästväg vackert! Insidan av slottet är också en upplevelse. Jag får nog göra ett nytt inlägg med bilder därifrån någon dag framöver.

11 kommentarer:

  1. Ja, där är så vackert! Har inte varit där de två senaste åren nu men flera gånger tidigare.
    Härligt ställe att åka till på arbetstid.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det var ju på tiden :-)! Detta är ett ställe som jag åker till gång på gång på gång. Oavsett när man kommer finns det intressanta "studieobjekt" att hänföras av. Från små detaljer till de stora formerna. Du bara måste uppleva rhoddisravinen när den blommar!!!

    kram

    SvaraRadera
  3. Vilket ställe!
    Kan tänka mig att man aldrig får nog av att gå där och bara kika och drömma lite.

    Nu, spika lite på divanen=))
    Ha en härlig trädgårdslördag!

    SvaraRadera
  4. Varför vänta så länge? Den 24-26 augusti går den stora trädgårdsfesten av stapeln, brukar vara en av årets höjdpunkter!
    evalott

    SvaraRadera
  5. Vilken otroligt vacker plats! Vilken känsla det måste ha varit att gå omkring där och njuta av all prakt!
    Kul att du ville dela med dej!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Säger bara WOW! Så fint! Jag var där när jag var tonåring...och då tyckte man inte det var så himla spännande ;)
    Ha en fortsatt härlig helg, kram Jenny

    SvaraRadera
  7. Har heller aldig varit där. Vackert måste jag säga!!!

    Ha en riktigt finfin helg! Kram

    SvaraRadera
  8. Wow så vackert! Dit vill jag oxå! O en sån damm hade vi gärna sett hos er, närmre än trollebadet ;)

    SvaraRadera
  9. Det är så vackert där allting, oavsett vilken tid på året. Vi var där i mitten av maj-månad. Tror nästan att det är dags att dra ditt igen efter jag tittade på alla dina fina bilder.
    Hälsningar
    Fru Sten

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!