söndag 16 september 2012

Grusföljetongen fortsätter

Det är märkligt med den där grushögen och de där stensäckarna på uppfarten; det är som när man var liten och hade fått nya leksaker som man ville leka med mest hela tiden. För nog vill jag leka mest hela tiden nu med! 

Idag fick kanten längs husets baksida en mini-make-over. Här var utgrävt redan tidigare, men jag skar bort en decimeter till och fyllde på med grus och sten. Den stora bumlingen på bilden grävde jag upp ur marken vid kökstrappan förra helgen; nu fick sambon lyfta den igen och lägga den på plats. (Det syns mer än tydligt på bilden i vilket sorgligt skick trappan är...)


Kaprifolen som växer upp på väggen har inte varit så munter i år. Hoppas den bara har en formsvacka och kommer igen. Jag tror helt enkelt att den inte får tillräckligt med vatten under taket, så jag får nog skärpa mig lite med hjälpvattningen där. Någon som vet om jag kan klippa ner den och låta den klättra upp på nytt? Jag är lite sjåpig med sekatören ibland...


Efter ett besök på andra sidan syrénhäcken hos våra snälla grannar i norr, fick jag med mig mängder av delade plantor hem; både iris, astilbe och hjärtbergenia. (Inte klokt vad bortskämd jag blir! Du får komma och hämta mer grus, Jessica! Och sten!) Hjärtbergenian planterade jag här på baksidan, eftersom jag vet att den tål nästan vilka omständigheter som helst.

Undrar just vad mitt nästa grus- och stenprojekt blir? För med tanke på hur mycket sten det är kvar  i säckarna, så lär ju det här bli en följetong ett bra tag framöver, haha!

12 kommentarer:

  1. Jag kommer! Jag lovar! Själv fick jag alla astillben i jorden o är snart redo för fler. Även roddodendron (ellerhur det nu stavas) blev flyttad idag o gräset blev klippt :). Nu har jag alltså en rabatt till som är tom o redo för en ros, en pion o lite annat smått o gott ;) lite sten kanske...?

    SvaraRadera
  2. Så jätte fint du har gjort.
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Det blir ju så snyggt! Kanske det skulle passa med stockrosor också? Står i kruka nu och hänger lite men jag hoppas de repar sig.

    Kaprifolen kan man klippa. Jag gör det hela tiden på ett ställe för den blir för stor.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Alltså det blir ju verkligen så snyggt med grus och sten! Förstår att det är lätt att snöa in på :) det står på min trädgårdslista nu med, nästa säsong :)
    Javisst, den tål rätt så mycket faktiskt!

    Ha det fint,kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  5. Den kaprifol jag haft blev bara glad av en nedklippning så det klarar den säkert. Du får tuffa till dig med sekatören!

    Snygga plåtlådor. Mio har mycket fint, men jag glömmer bort den affären. Tror det är för att siktet allt som oftast är inställt på Växthuset när man är i de krokarna...

    Trappan har snygg patina. Det är väl meningen? Ett gammalt hus har en gammal trapp ;)

    Cardellsgatan. Där ligger chokladbutiken. Mittemot Sprabanken. Du får göra ett besök nästa gång du är i staaaan!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  6. Glömde ju skriva att det blev otroligt fint hela vägen till token! Hoppas kantarellerna smakade!

    SvaraRadera
  7. **Har nu suttit o kollat igenom alla inlägg jag missat, inte klokt va man kommer efter när man börjar jobba =)
    Underbara bilder som vanligt!! Ha det fint, kramen/Emma**

    SvaraRadera
  8. Kaprifol..har jag också och blir lite stolt när jag ser dina.. jag kanske lyckas hålla liv i något iträdgården :)). Jag beskär i alla fall mina kraftigt vartannat år, täcker dem med vad jag har till hands lite ris, löv , granet efter jul (det brukar bli kallast efter)barkflis...och den blir jättefin. Hoppas du vågar utmana sekatören. mvh evalott

    SvaraRadera
  9. Vad fint det blir med stensättningen och växterna mellan.

    Fin blogg du har och jag återkommer gärna.

    SvaraRadera
  10. Så bra det blir. Och snyggt med grus och sten närmast husväggen.

    Jag skulle nog klippa kaprifolen om jag vore du. Gör du det inte kan den riskera att bli ganska risig nedtill och bara grön och blommande upptill. Min pappa och mamma har en sån variant... :-)

    Hoppas du har haft en fin start på veckan!

    SvaraRadera
  11. Kollade in här för första gången idag...häftigt att våga hoppa av storstadskarusellen, det är det inte alla som gör! Fin blogg, Anna

    SvaraRadera
  12. Kul att det finns fler sten- och grusnördar än jag. Jag har ett minne av att jag höll på med stenkanter redan i sandlådan... fast i mindre skala då. Det blir verkligen jättefint runt ditt hus!
    /Liv

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!