söndag 2 september 2012

Helhetsbild

Och på den sjunde dagen vilade Fröken Grön. Not... Fast jag slappade ända till eftermiddagen innan jag fortsatte på mitt lilla rabatt/fågelbad/sten/grusprojekt. Med risk för att trötta ut er, så kommer det nya bilder idag. Ofta är det detaljbilder här på bloggen, så för ovanlighetens skull tänkte jag ge er några "liggande" bilder för att ni ska få en bättre helhetsbild över var saker och ting ligger i förhållande till varann.

Som jag berättat förut så sluttar vår tomt neråt i flera olika nivåer, från vägen och ner mot grannen på baksidan. Kortsidan av huset (södersidan) bildar en hyfsat plan mellannivå, där den största delen av ytan täcks av gräsmatta (läs: mossmatta), kantad av oregelbundet formade rabatter som vi grävt (och fortfarande håller på att gräva) ut. 


I buskaget ner mot det ökända moraset ligger naturbersån; vårt pågående projekt. Den ligger alltså ytterligare en nivå ner i förhållande till gräsmattan och huset. Längst till höger växer en gigantisk buxbom, som övergår i en förvildad paradisbuske, en forsythia och en snöbollsbuske. Hela buskaget behöver tuktas ännu mer till nästa sommar, men vi låter det vara lite vilt så länge. Det sneda päronträdet lutar neråt och en stor mossig gren hänger ner och skuggar större delen av rabatten. Från huset sett ser det ut så här:


Redan igår lade vi ut markduk och sten bakom vattenbadet, för att försöka hålla tillbaka kirskålen så gott det går. Idag har jag delat två gigantiska funkior från rabatten på framsidan av huset och fått hela 6 nya plantor, som jag planterade här nere. Gratis är väldans trevligt!


Hur det ser ut när man sitter på bänken och tittar upp mot vägen och huset får ni se imorgon. (Om ni orkar.) Nu ska jag sträcka ut mina stela ryggmuskler på sängen med nyaste numret av "Drömhem och Trädgård"!

8 kommentarer:

  1. Du jobbar hårt minsann! Blir ju hur fint som helst och det är så kul att se helhetsbilder som omväxling tycker jag.

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag som nu sett det hela live intygat att det ser helt ljuvligt ut! Ser fram emot att ta ett dop där sen ;)

    SvaraRadera
  3. Kul att få se lite mer av helheten. Er tomt med olika nivåer är både en utmaning och en tillgång och ni gör det bästa av den!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Vi orkar! Ser väldigt fint ut!!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilsam harmoni... vilken plats det är med bänken och vattenspegeln där.. Så fint. Tack för besöket, om du inte har något emot det så tänker jag lägga din blogg vid mina rekommenderade... Den är så fin!

    Varm hälsning från Solglänta
    (som gör skäl för namnet idag!)

    Linnea

    SvaraRadera
  6. Nu är ju inte jag något trädgårdsproffs men i min värld så ser det grymt mysigt ut!
    Bänken skulle jag inta direkt med en bok och en stor mugg kaffe =))

    Hoppas att du får en härlig fortsatt trädgårdsvecka/Hannis

    SvaraRadera
  7. ja.. det får du visa imorgon..så roligt att se hur er tomt ser ut.. Du ska va glad(det är du väl) att ni har en tomt som sluttar lite .. det skulle jag gärna ha oxå.. men här fasen är det platt så långt ögat når;O( Va bra att man kan dela hostorna.. o få många sen.. jag skall dela mina oxå.. men kanske till våren då de kommer opp...ha det bra i liggande ställning.. men en härlig tidning.

    SvaraRadera
  8. Så fint du/ni har gjort! Det är verkligen kul att se helheten!
    Kram på dig! Och vila du!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!