onsdag 28 november 2012

Före och efter 3

Att vi skulle ha någon form av eldstad i gröna rummet bestämde vi redan när vi började renovera där inne vårvintern 2008. När vi rev bort den gamla linoleummattan kunde vi se att det förmodligen stått en kamin i ena hörnet en gång i tiden, för där fanns det brännmärken i golvet (som fortfarande är oslipat på bilden). Eftersom murstocken går i just det hörnet, så kändes placeringen given att behålla.


Sen gick det några år och planer på eldstad hamnade lite i träda. Min fina gamla gungstol (mitt allra första auktionsfynd från slutet av 1980-talet) fick stå i hörnet så länge. Den passade riktigt bra där; det blev en riktigt mysig plats att sitta och gunga på.


Så sent som våren 2011 kom vi så äntligen till skott. Vi hittade en jätteduktig firma i grannbyn, som styrde över våra tankar från kamin till murspis; något vi aldrig ens hade vågat drömma om att vi skulle kunna få. Resultatet blev verkligen toppen! Spisen ser ut som om den har stått i huset i 100 år, och mysfaktorn när den brinner är verkligen total. Att jag nu dessutom har en spishylla att pynta till jul är en härlig bonus! (Bilden är från förra julen.)


Vad hände med den fina gungstolen, då? Tyvärr har vi inte så mycket utrymme kvar som en gungstol faktiskt kräver. Nu står den på förvaring ute i ladan, tills dess att vi kanske inreder två nya rum uppe på vinden. Så länge får väl hustomten låna den och sitta där ute och gunga!

6 kommentarer:

  1. Den här resan minns jag, så fint det blev!! Gulligt av dig att tänka på andra, man ska vara snäll mot tomten har jag hört hihi...

    kramen

    SvaraRadera
  2. Murspisen passar verkligen ypperligt där i hörnan. Så bra val! Lite fler piff-möjligheter är ju heller aldrig fel.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Håller tummarna att du e vaken vid ca 8,45 imorgon, så jag får in o gotta mina ögon hos dig en stund i ert vackra vackra hem! :) o dricka kaffe, kaffet får vi inte glömma!

    SvaraRadera
  4. Er eldstad är helt otroligt fin, som du säger verkar den ha stått i huset i hundra år :) Älskar att elda i vår men vi har inte nån ved!!! Inte skoj att köpa på macken för massa pengar, vi måste hitta nåt bra ställe innan snön och kylan kommer.
    kram

    SvaraRadera
  5. Jo, jag kommer så väl ihåg när ni installerade den murspisen! Så jättefint det blev och det ser verkligen ut som om den alltid har stått där! Ja, en sprakande brasa är mycket värd!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!