fredag 23 november 2012

Insikt

Ett par veckor efter den-stora-riva-ut-hallgolv-helgen har vi kommit till insikt om att vi nog får ta in lite experthjälp för att få rätsida på det hela. De breda golvplankorna är förvisso ljuvliga, men hur lösa, ojämna och svajiga som helst. Till råga på allt är det ju dessutom ett stooort uppsågat hål rakt ner i trossbottnen på ett ställe (precis utanför bild, till vänster om stolen.) Att ställa en korg med vantar över eländet känns ju ändå inte riktigt som den allra smartaste lösningen på sikt...


På torsdag i nästa vecka kommer det en golvläggare för att ta sig en titt. Går det att göra något vettigt av de gamla planken så får de vara kvar; annars blir det nog ett nytt trägolv ovanpå. I så fall skulle jag kunna tänka mig att måla det nya golvet schackrutigt, istället för att ha det trärent.

Hmmm, undra om jag ska ta och riva ut linoleummattan i den andra hallen också, nu när vi ändå är i farten...

10 kommentarer:

  1. Riv, riv, riv!
    Håller alla tummar jag kan att golvet går att rädda, sällsynt vackert :)

    SvaraRadera
  2. Ja, riv! Man vet ju aldrig vilka fynd man gör.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Det blir intressant att se vad ni kommer att göra med ert golv. Fortsättning följer alltså...
    Måste bara få säga att jag uppskattar dina "Läste senast" inlägg. Har hittar flera intressanta böcker via dig. Ha en bra helg!

    SvaraRadera
  4. vi har bytt alla gistna trägolv till nya..förrutom i sovrummet...när jag kliver ur sängen landar jag på värsta gnisselplankan...resten av familjen vaknar också ;)
    vi har vitlaserat flera av furugolven...blev jättebra!

    SvaraRadera
  5. Schackrutigt!!
    Det har jag alltid sagt att den dagen jag har ett trägolv då blir det rutor!

    Men sen är det klart att det vore kul om det går att göra något åt det befintliga golvet.
    Hoppas på det=))

    SvaraRadera
  6. I mitt gamla(ca 1890) skeva och - på den tiden - skruttiga hus, började det med en renovering av golvet i en liiiten liiiten hall....det slutade med 3/4 delar av bottenvåningen.. det gamla trägolvet levde..MEN !!! hoppas ni har bättre tur! Men allt går att lösa, med lite fantasi och kreativitet.
    evalott

    SvaraRadera
  7. Fortsättning följer alltså..............låter som det kan bli mycket tjusigt med rutor.
    Passa du på att riva upp det andra också nu när du är på "G".

    Kram Anneli

    SvaraRadera
  8. Har man väl börjat riva är det lika bra att fortsätta med alla golv. Så har ni bara "skiten" en gång...

    En bra idé att ta dit ett proffs! Vill inte verka dryg men tänk på att (väldigt) många hantverkare dömer ut gammalt till förmån för nytt då de helt enkelt inte har kunskap i hur det gamla ska hanteras. Istället säger de att man MÅSTE byta. Många av dem förstår inte det där med patina... Ett tips bara.

    Hoppas verkligen ni kan ha kvar de fantastiska originalgolvet! Att det är skevt och knarrar kan man väl leva med, men om själva träet är "sjukt" blir det ju en annan femma. Håller tummarna för att proffset kommer med goda nyheter!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  9. Åh så fint golvet ser ut åtminstone på bild, men förstås, verkligheten kan ofta vara lite annorlunda... om ni inte behåller det gamla golvet kanske ni kan använda plankorna till något annat projekt, som ett långbord kanske.

    SvaraRadera
  10. Brädorna ser verkligen jättefina ut! Trist om det inte funkar med dem! Men, precis som du säjer, så håller det ju inte i längden med fejksaker när det gäller golv i alla fall...!:)
    Hoppas att ni får rätsida på det hela! Jag skulle nog också måla trägolvet schackrutigt! Åh, sås snyggt!
    Ha en härlig kväll!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!