tisdag 7 januari 2014

Min vän Monty

Flera förmiddagar under julledigheten visade SVT  engelska BBC:s mästerliga trädgårdsprogram Gardeners' World; det ultimata TV-programmet för alla oss trädgårdsnördar. Programledare är Monty Don; juveleraren som sadlade om efter en hejdundrande konkurs och blev trädgårdsmästare istället. Självlärd, kunnig och otroligt passionerad guidar han oss tittare genom årstidernas alla skiftningar och arbetsuppgifter i trädgården. Han är befriande chosefri, men kan samtidigt prata om tulpanlökar som vore de ädelstenar och om kompost som vore det en riktig guldskatt. Det är bara sååååå himla bra!

Bildens källa

I Gardeners' World är det inget pluttinutt och duttidutt som gäller, utan vanligt hederlig skitigt svettigt trädgårdsarbete. Monty har dessutom trevliga kunniga kollegor, som bidrar med egna inspirerande inslag. Besöker de en visningsträdgård (vilket det ändå gör ibland) så plockar de ändå ut väldigt konkreta tips och idéer som man kan applicera på  en "vanlig" trädgård. Avsnitten ligger kvar på SVT Play (svensk titel: Året i trädgården) några veckor till, så skynda er att titta om ni inte redan har gjort det.

10 kommentarer:

  1. Jessica, grannen7 januari 2014 kl. 19:09

    Ja han är grym! Älskar när han klafsar runt i leran. <3 för den som inte hinner se det på SVT, finns programmen på youtube!

    SvaraRadera
  2. Jag är också väldans förtjust i Monty och gänget. På Youtube finns en serie med Carol Klein där man får följa hennes Glebe cottage under ett helt år. Absolut sevärt.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Også her på Fyn midt i Danmark er Monty Don og hele hans slæng en sikker succes. Jeg elsker at sætte et afsnit med Monty på, efter en lang og stresset dag. Så falder man helt til ro!
    Har du set nogle af de bøger han har skrevet? De er virkelig gode.
    Jeg kan også varmt anbefale Carol Kleins bøger. De er både smukke og utroligt lærerige.
    Mange hilsner fra en passioneret gartner og glad læser,
    Mathias

    SvaraRadera
  4. Detta har jag missat, får nog försöka hinna se det på play.
    Hanna

    SvaraRadera
  5. Underbara program, ska se om dem på play så jag kan pausa och anteckna växtnamnen...
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Visst är han bara bäst!! Jag hade helt missat att det gick på TV under julhelgen. Men såg tidigare idag att programmen ligger kvar i drygt 20 dagar till. Innan dess borde jag väl få tummarna ur...

    Läser ditt inlägg om trädgårdsåret och imponeras stort. Oj, vad ni hann med mycket! Jag är glad att jag fick möjlighet att se det live i somras :)

    Ha det bra!
    kram Tamara

    SvaraRadera
  7. Åh, tack för tipset! Det ska jag absolut försöka hinna med att se.
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  8. Håller med om att han är SÅ bra. Måste nog kolla på play, för de programmen missade jag.

    SvaraRadera
  9. Jag älskar också när det är trädgård på riktigt och inte något konstruerat. Det var ju det man älskade med Gröna rum och man sen saknade så det nästan gjorde ont. Undrar varför de inte visade Gardeners world nu i somras, det kan man ju aldrig tröttna på. Jag gillade också Camilla Plums gamla trädgårdsprogram, där och gick runt och donade lite här och där.

    SvaraRadera
  10. Jag älskar också när det är trädgård på riktigt och inte något konstruerat. Det var ju det man älskade med Gröna rum och man sen saknade så det nästan gjorde ont. Undrar varför de inte visade Gardeners world nu i somras, det kan man ju aldrig tröttna på. Jag gillade också Camilla Plums gamla trädgårdsprogram, där och gick runt och donade lite här och där.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!