tisdag 27 maj 2014

Snöbollar i maj

Nu har vi snöbollar i trädgården! Ja, snöbollsbuske-snöbollar, alltså. Det här är en av mina absoluta trädgårdsfavoriter, och de få veckor om året då busken blommar är väl värda att vänta på och extra njutbara. Bollarna ser nästa ut som fluffiga små hortensior!


Många klagar på otur med olvonbaggar som käkar upp snöbollsbuskens blad och blommor med hull och hår, men här hemma har vi varit förskonade från det, tack och lov. 


Busken fyller sin funktion på vintern med. Här är en bild från december, då vi slängde upp ett ljusnät i grenarna.


Vi har faktiskt ytterligare en snöbollsbuske på tomten. Den står nere i moraset, snett bakom det sneda päronträdet till höger i bild. Den busken hade dock blivit så muterad och gles, så den klippte jag ner nästan helt och hållet i april. Men det är en tålig busksort vi pratar om, så förhoppningsvis kommer den igen med full kraft till nästa år. 

9 kommentarer:

  1. Supernajs året om!

    SvaraRadera
  2. Fint!
    .....faktiskt även på vintern med ljusslingan i.

    Kramar från Anneli

    SvaraRadera
  3. Mmmm jag har funderat på snöbollsbuske men ännu ej kommit till skott....kanske läge nu? Nej det får nog anstå, just nu målar jag fasaden på huset, men nästa år...kanske....

    SvaraRadera
  4. Jag vill inte skrämmas, men en gång för länge sedan klippte vi ner en snöbollsbuske, den har vi aldrig mer sett röken av...faktiskt.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  5. Jättefin! Vill också ha en....måste bara tänka ut vart den skulle passa....Ja den var ju fin även med slingan på vintern:)
    Nettan

    SvaraRadera
  6. Man kan till och med gosa med snöbollarna! Min står i en rabatt och får rotskott som jag gjort till nya buskar, så kanske ta bort gräset lite runt och se om det kommer fler. Jag beskär min väldigt hårt för att få bollar långt ner också. Fin!

    SvaraRadera
  7. Så jättefin din snöbollsbuske är! Jag såg en sån under vår utflykt i måndags och blev alldeles betagen! Kul att den gör "nytta" även under julen!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  8. Den är så himla fin! Även om min inte håller formen pga takras, men den blommar i alla fall.

    /Jenny

    SvaraRadera
  9. Vad kul med samma bild fast olika årstider. Ger verkligen ett härligt perspektiv på naturens gång. Fint både då och nu.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!