lördag 7 juni 2014

Marknadsdag

Pingstaftonen har bjudit på marknadsdag med sol, knallar och mycket folk i "Glesbygd". I sällskap av mina föräldrar har vi suttit på första parkett utanför huset i flera timmar och sett folk strömma till och från marknadsplatsen, som ligger 150 metern längre upp i backen. Grannar, kollegor, vänner, bekanta och obekanta har stannat och småpratat vartefter de har passerat utanför på gatan. Och titta så nära vi har till ståndet som säljer gräddbollar!


Någon perennförsäljare verkade tyvärr inte vara på plats i år. Resultatet av min egen marknadsrunda blev istället två liter svenska jordgubbar; årets första för vår del faktiskt. Det fina durkslaget i vit och grön emalj loppades så sent som igår eftermiddag på veteranmarknad  i grannbyn. Kan ju nästan inte passa bättre i vårt kök!


Marknaden är nu inne på sin sista timme. Jag tror jag tar mig en tupplur på soffan i väntan på att lugnet ska återvända till vår lilla backe...

9 kommentarer:

  1. Mysigt med så nära till marknad. Jordgubbar låter som ett gott köp :) Liza

    SvaraRadera
  2. Ja sitta och kolla folk som går förbi kan ju vara nog så skoj...
    Härlig bild med jordgubbarna! Har också njutit av sommarens första gubbar här....mums!
    Ha en avkopplande och skön pingsthelg!
    Nettan

    SvaraRadera
  3. Ja vilken dag! Nu blir det en runda i trädgården i tystnad ☺️

    SvaraRadera
  4. Sådana durkslag går inte av för hackor...

    SvaraRadera
  5. Snacka om första parkett då........

    Vilken vacker bild på jordgubbarna i durkslaget, har nog aldrig sett de färgkombinationerna.

    Kramkram Anneli

    SvaraRadera
  6. Vad härligt det verkar! Jordgubbar har vi haft ett bra tag här. Imorron blir det många. Skriver i bloggen om det om någon vecka!

    SvaraRadera
  7. Ja, alltför mycket folk suger musten ur en ;) Hoppas du fick en skön lur på sofflocket.

    Nu ska jag läsa ikapp alla inlägg. Antar att det finns ett och annat loppisfynd att läsa om. Hehe!

    Kram Tamara

    SvaraRadera
  8. Låter väldigt mysigt! Svenska jordgubbar mums:)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  9. Vilket fynd! Veteranmarknad brukar vi åka på, jag har märkt att folk ser ut som frågetecken när man nämner det, verkar inte vara många som vet vad det är. Brukar finnas massor av gammalt fin, tyvärr vet de vad som är populärt så det kan vara höga priset på mycket, i alla fall här.

    /Jenny

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!