söndag 6 juli 2014

Klippa eller inte?

Kan man annat än älska funkia (hosta)? Denna frodiga, frasande, fantastiska perenn som så villigt breder ut sitt vackra bladverk i rabatterna. På Solhäll har vi många olika sorter, i olika färger och storlekar. Om jag bara fick ha EN enda perenn i trädgården, så skulle jag välja funkia! Varje år ställs man så inför frågan om man ska klippa av blomsterstänglarna eller inte. Vill man bara ha bladverket eller vill man ha blommorna också?


Jag lutar nog åt det förstnämnda. Det är bladverket jag vill åt, men ofta låter jag stänglarna sitta kvar så länge de bara är knoppar. Sen knipsar jag bryskt av dem. 


Men blomstjälkarna behöver ju inte hamna på komposten. Man kan faktiskt ta in dem och sätta i vas. Tillsammans med lite daggkåpa som utfyllnad blir det faktiskt riktigt läckert!


Hur gör ni? Här finns det nog skilda åsikter. Men om man är koko som klipper av blommorna, så tror jag iallafall att jag är i gott sällskap!

9 kommentarer:

  1. Jag är koko! Klipper (oftast) bort blommorna som sen får hamna i buketter. Där håller de länge och är stadiga. Finfina grejor!

    Trist att du inte känner dig övertygad om takkulören. På bilderna tycker jag det ser riktigt bra ut! Men efter en säsong med blagande sol, några hagelskurar och en och annan höststormska du se att det blir bra. Till våren kommer du tycka det är snyggaste taket ever. Om inte. Dags att ringa in målarna igen...

    Kram i tokvärmen!
    Tamara

    SvaraRadera
  2. Jag brukar klippa av mina. Men i år har jag sett massvis med humlor i dem varje gång jag tittat, så de får stå ☺️

    SvaraRadera
  3. Håller helt med om att blommorna ska klippas av! För första gången satte jag de avklippta blommorna i en vas och där gjorde de sig mycket bättre.
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Jag brukar sällan ta bort dem, de får sitta kvar tills de börjar se dassiga ut. Eller ännu längre eftersom jag på något vis vänjer mig vid att se dem där ... Men att ta av dem och sätta i vas, det ska jag absolut tänka på.

    /Jenny

    SvaraRadera
  5. Jag vacklar lite, ibland får de stå och ibland inte. Men att använda dem som snittblomma är en smart idé. När jag var på trädgårdsbesök hos Claus Dalby förra året så hade han precis klippt av alla (eller många av) sina och satt i en jättebukett i vas - superläckert!
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  6. Hm- känner min okunnighet som trädgårdsmästare. Hade inte ens en aning om att man skulle fundera på om de ska klippas av eller inte. Bara låter dem blomma jag. Fast just nu syns inte våra funkior under all kirskål. Vi får se om jag gör något åt det när det blir semester.

    SvaraRadera
  7. Jag klipper av mina efter någon dag. Några klipptes av idag. De ser snabbt skräpiga ut tycker jag.

    Ha det bra i värmen!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Här får blommorna sitta kvar så länge de är snygga . Fast visst är det för bladens skull jag har den.
    Gillar det nymålade taket. Jätte snyggt!
    Ha det gott i värmen:)

    SvaraRadera
  9. Jag tycker att de är så fina där de står att jag inte tänkt tanken på att klippa av dem. Men nu måste jag ju prova att klippa mig en funkiablomma och binda i en bukett :)
    Kram Christina

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!