tisdag 15 juli 2014

Tisdag i sakta mak

Tisdagen har gått i lagom tempo. På förmiddagen var vi lite duktiga och städade huset för första gången på alldeles för länge, men under eftermiddagen har jag inte gjort många knop. Långa stunder har jag tillbringat under vårt solblekta parasoll, läsandes högen med mammas gamla veckotidningar som jag fick med mig hem i söndags. Inte så dumt!


Emellanåt har jag strosat rundor i trädgården, dragit ogräs och plockat bort sönderregnade och överblommade blommor. Den självsådda rosa malvan ploppar upp lite här och där i rabatterna, och jag låter den vara för jag tycker den är vacker. Här vid rostornet matchar den dessutom mina rosa nävor riktigt bra!


Flertalet rosor ser lite "geggiga" och sorgkantade ut efter helgens myckna regnande. Jag har klippt bort massor, men flera av dem är fulla av nya knoppar som lovar fortsatt blomning. Som Schneewaltzer i rostornet. Den är egentligen vit, men ser nästan aprikos ut i närbild.


Badkrukan Siv har fått ett nytt fat att sitta och doppa tårna i. Den gamla zinkbaljan hade börjat rosta och läckte ut vattnet hela tiden, och dessutom började Sivan få missfärgade tår. 


I kryddlandet har ännu en malva bosatt sig. Den får plats där den står, så den får också vara kvar så länge. Fjärilslavendeln i krukan är snart överblommad och behöver friseras.


En alldeles lagom dag, får jag säga. Semester av det här slaget passar mig allra bäst! 

6 kommentarer:

  1. Låter helt ljuvligt! 👌💚

    SvaraRadera
  2. Låter som en dag helt i min smak. Idag har jag varit helt ensam hemma hela dagen. Ja, Ronja var ju också hemma. Vad gjorde jag då? Jo, rensade och klippte ner i alla rabatterna. Det tog nästan hela dagen för jag tog ju en del pauser för mat också. Sista halvtimmen innan sonen kom hem låg jag i hängmattan. Helt nöjd med dagen!
    Ikväll har vi ätit glass i Åhus. Härligt!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Helt klart den bästa sortens dag. En sån siktar jag på att ha i morgon.

    Hoppas du/ni njuter riktigt ordentligt av sommarledigheten.

    /E

    SvaraRadera
  4. Låter som en bra dag om du frågar mig, precis så som en sommardag ska vara.

    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vad härligt du verkar ha det, njut! Jag njuter av att ha kommit tillbaka hem till mitt kära Wales!

    SvaraRadera
  6. Ja det låter som en helt perfekt semesterdag. Lagom liksom... =D

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!