lördag 9 augusti 2014

En spis är en spis

Inför fullbordat faktum att det är dags att köpa ny spis, fick vi ta oss en funderare kring köket som helhet. Den enda renovering vi har gjort i köket har redan 6,5 år på nacken och bestod då egentligen mest av en kosmetisk uppiffning med hjälp av lite målarfärg och nya bänkskivor. Inredningen är från 50-talet och det gamla kaklet hänger på trekvart. På väggar och i tak är det fula märken sedan vi drog om elen för ett år sedan, så allt skulle egenligen behöva en omgång ny färg. Om vi köper en ny spis i normalstor storlek måste vi riva ut delar av golvskåpen, eftersom det nuvarande hålet blir för litet. Men är vi redo för en omfattande köksrenovering just nu? Svaret kräver ingen större diskussion: NEJ!

Efter att ha analyserat våra matlagningsrutiner har vi kommit fram till att vi faktiskt klarar oss med en smal spis som passar in i hålet som redan finns. Kruxet visade sig vara att nästan alla smala spismodeller är FÖR smala. På nätet hittade vi till sist en modell från Cylinda, som förvisso är ett par millimeter bredare än spisen som står där nu, men med tanke på att skåpet mellan spis och skafferi står löst direkt på golvet och har över en centimeters knuffmån i sidled, så borde det fungera. Går det så går det. Vi får chansa lite! Det värsta som kan hända är annars att vi får ta bort skåpet och ersätta det med något annat.

Bild från Cylindas hemsida

Det blir alltså en vanlig spis i klassiskt tråkig standardmodell. Vanliga hederliga plattor funkar alldeles utmärkt för oss, och det räcker faktiskt med tre stycken. Bara det faktum att en ny spis medför att vi får en ugn med både över- och undervärme och grillfunktion (vilket vi inte har haft tidigare) känns som rena lyxen. 

"Vi kan ju alltid hänga en linnehandduk på handtaget, så ser det lite charmigare ut," säger maken, och visst har han rätt i det. Därmed inte sagt att jag inte kommer att sakna vår gamla Ankarsrum...

8 kommentarer:

  1. Sorgligt med er fina spis! Men inget ont som inte för något gott med sig , undras vad det blir...

    SvaraRadera
  2. Hejsan
    Jag har ingen egen blogg - läser och lär av din och andras bloggar. Kände att jag ville kommentera ditt spisval. Jag blir glad när någon ' vågar ' välja de lilla enkla. Du beskriver tydligt hur de räcker till er. Du beskriver din man och hans loppisfynd med sån kärlek- Grattis.
    Fortsätt med dina gröna inlägg - mycket humor anar jag mellan raderna.
    Jag då, såå intresserad av grönt = växter.
    Ha de gott
    Mvh Maj-Britt

    SvaraRadera
  3. Ibland blir man liksom tvingad att förnya, när väsentligheter inte fungerar - som en spis!
    Jag klarar mej utmärkt med en tre-plattorsspis på torpet. I lägenheten har jag också en med plattor - helt OK, så länge den fungerar!
    Jag tycker du resonerar klokt!
    Hoppas att ni får rätsida på spisfrågan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  4. Det är det där med att var sak har sin tid....inte alltid av godo....men man får göra bästa möjliga av situationen och det har ni ju gjort...och sakna lite, det får man faktiskt göra....

    SvaraRadera
  5. Hm, sorgligt med spisen...
    Dock alltid lika kul att kika in till dig!
    Varm kram,
    Titti

    SvaraRadera
  6. håller med dig, en spis är en spis.. bara den funkar att laga mat på och baka med så är jag nöjd..

    SvaraRadera
  7. Ibland får man ju anpassa sej efter köket... vi har kvar vårt femtiotalskök, vilket gjorde att vi bara fick plats med en smal diskmaskin. Kanske inte mitt första val egentligen, men det funkar och vi behövde inte ändra för mycket i köket, vilket vi gärna slapp.
    Grattis till din nya spis, det blir säkert kanon!

    SvaraRadera
  8. Det blir jättebra med den nya spisen tror jag, och du förstår vilken lyx med alla funktioner i ugnen! ;)

    Vi köpte ny för ett par år sen när vår gick sönder mitt i bullbaket, då slog vi till på en med häll och dessutom två ugnar i. Vi har faktiskt använt dem väldigt mycket.

    /Jenny

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!