måndag 29 september 2014

Gröna godbitar från IKEA

På IKEA-bloggen Livet Hemma konstaterade man i förra veckan att årets färg är grön. Vaddå årets färg?? Grönt är ju den bästa färgen ALLA år! Det stora småländska varuhuset har dock tagit fram några riktiga gröna godbitar det senaste året, och att de dessutom har börjat designa grejer i gammal stil känns extra sympatiskt. Vad sägs till exempel om linneskåpet
Hurdal i massiv grönmålad furu? 

Bild från IKEA

Snyggt på både utsidan och insidan, får jag nog säga. Och säkert finns det många andra användningsområden för det, om man inte vill ha det som linneskåp. Det hade varit väldans snyggt i ett kök, till exempel. Eller som förvaring för fula stereoapparater och sådant.

Bild från IKEA

Rottingfåtöljen Holmsel får vi väl också räkna till en av IKEA:s lyckträffar på senare tid, och det både till färg och form. Hemma hos oss bor dess svartmålade storasyster Storsele ute på glasverandan, men en sån här nätt grön variant hade ju varit väldans trevlig att hitta plats för någonstans också. Kanske i ett framtida växthus?

Bild från IKEA

Köksserien Fintorp har ett fint grönt bestickställ som jag har gått och pillat på många gånger. Det är designat för att sitta på en metallstång ovanför arbetsbänken, och det finns andra smarta tillbehör i samma serie. Kanske efter en framtida köksrenovering...

Bild från IKEA

Fönsterbordet Arkelstorp tipsade jag om redan tidigare i höst, men det passar ju in bra på den här inläggsrubriken också. Tyvärr är måtten lite för väl tilltagna för att det ska funka här hemma, annars hade jag kunnat tänka mig ett sådant här mot den vita murstocken i hallen på baksidan.

Bild från IKEA

Läckra vitrinskåpet Fabrikör har ju funnits ett tag nu. Jag skulle nästan kunna tänka mig att bygga ut huset för att få in ett sådant här i badrummet, hihi! Att det förmodligen inte är så praktiskt med glashyllor som blir dammiga och kletiga efter ett tag, kan vi väl bortse ifrån en stund.

Bild från IKEA

Väggklockan Skovel har härligt ärggrön färg och skulle nog kunna passa lite varstans. Kanske till och med nere i tvättstugan?

Bild från IKEA

Jodå, nog har IKEA många gröna godbitar som är trevliga att titta på. Fast till syvende och sist tänker jag oftast att jag hellre vill hitta gedigna gamla möbler och grejer på loppis, som jag kan måla gröna på egen hand. IKEA har faktiskt en grön bets som blir riktigt äppelgrön och snygg på trärena ytor:

Bild från IKEA

När det gäller färg har jag faktiskt en liten anteckningsbok där jag samlar färgnummer och provlappar på olika gröna nyanser som jag gillar. Man vet aldrig när det dyker upp något nytt målarprojekt. För en sak är ju iallafall säker: Grön är ju helt klart färgen med stort F!


P.S. Och om någon undrar, så är det här inlägget inte sponsrat. Fast om någon på IKEA läser det här, så får ni gärna bjuda på korv nästa gång jag kommer till Älmhult! ;-) D.S.

8 kommentarer:

  1. Många fina saker du hittat från IKEA. Linneskåpet är ju bara super!!

    Ha det gott!
    Annica

    SvaraRadera
  2. Fina saker.
    Har kikat på skänken och bordet i verkligheten...............snygga är de............men tyvärr kan det inte mäta sig med "äkta gamla skänkar".
    Lite vingliga och klena............
    Det är vad jag tycker ( men så är jag nog lite partisk också )hi....hi...........

    Hoppas allt är bra med dig, ha en fin höstvecka,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  3. Snyggt snyggt snyggt! Är också svag för grönt. :-)

    /Mia

    SvaraRadera
  4. Fina allihopa! Efter det här blogg inlägget skulle du få välja vilket du vill ha!! Skicka ett mail till dom och se hur många som varit in på din sida...bara ett tips:)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Så många läckra "gröngölingar" du presenterar!
    Ja, det stora varuhuset har oftast en hel del som kan falla en i smaken.
    En präktig parad du visar här, men jag är också lite så att jag helst vill hitta gammalt, billigt (helst) och göra om och måla själv. Kul att du samlar på gröna färger! Grön kan annars vara en svår färg, just att få till den rätta.
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Ikea dom kan ta fram fina möbler! :)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!