torsdag 30 oktober 2014

Skådebröd

Ända sedan jag var liten och läste kapitlet där Pippi besöker karamellaffären, så när jag en romantisk dröm om att få bo just så: I en karamellaffär! Av detta kan man hitta många spår här hemma. Jag smyger gärna in karameller och andra godsaker lite här och där. Som i köket, där det står tre glasburkar med lockande innehåll på bakbordet. Bara för att de är så fina. (Det gäller dock att stoppa i sånt snask man inte vill äta upp på direkten, hihi!)


I några av småfacken i redahyllan hittar man gula tuggummikulor och polkagrisar, och på hyllan ovanför står små coca-colaflaskor, som har många år på nacken vid det här laget. 


På hyllan i "smatten" trängs små burkar med färgglatt strössel och silvriga sockerkulor, som jag aldrig använder eftersom jag nästan aldrig bakar. Men hemtrevligt är det att ha framme, och nog gör de sitt till för att skapa den där karamellaffärkänslan?


I lemonadlådan står färgstarka mineralvattenflaskor. Eller nja, stod är en mer sanningsenlig verbform, för nu har vi faktiskt druckit upp dem. (Kanske borde jag fylla de tomma flaskorna med vatten och ställa tillbaks dem, hehe!)


Ja, här hemma finns det en massa skådebröd, helt enkelt. Bara för att hon som bor här fortfarande gillar Pippi och drömmer om att få bo i en riktig karamellaffär. Än är det inte försent!

8 kommentarer:

  1. Jag tycker absolut att du har skapat den rätta stämningen för en karamellaffär! Åh, så fint!
    Det gäller, som sagt, att burkarna inte rymmer allt för smakliga godisbitar! :)

    Här ger du också sken av att vara en som bakar goda tårtor och bakelser med alla vackra ingredienserna där!

    Vilka härliga intreriörer du har gjort!
    Önskar dej en fin torsdagskväll!
    kram
    Lisa
    t

    SvaraRadera
  2. Jättefint men jag kan inte ha sånt hemma. Jag är en skåpråtta och äter allt som finns :D.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Nu vet jag vart jag ska gå när skåpen ekar 👀 o mössen smaskat i sig allt här hemma 😱

    SvaraRadera
  4. Så roligt att vilja bo i en karamellaffär! Och du har verkligen fått till det hemma, det ser helmysigt ut. Men jag säger som du, det gäller väl att inte snaska i sig det goda på en gång!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Ja, jösses, vad läckert! Så skulle jag nog också vilja ha det här hemma men detta är stört omöjligt. Jag skulle med berått mod glufsa i mig allt det goda...jag har liksom inte vuxit ifrån sådant godisbegär...än...men det kanske kommer.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  6. Å vilken härlig bild, jag förstår precis vad du menar. Det finns en annan barnbok också - om Krakel Spektakel som köper en kiosk. Full med fina godisburkar!

    SvaraRadera
  7. Älskar saker i glasburkar, och du har verkligen fångat den rätta stämningen. Glasburkar är en av mina stående punkter på listan på loppisar, och jag har hittat en del fantastiska exemplar genom åren. Förr hade jag nästan allt i köket i glasburkar, men med fem matglada i familjen så blev det till slut för tröttsamt att fylla på vissa saker som tar slut på någon dag. Men fortfarande har jag en hel hylla med råvaror i glasburkar - dock inget godis eftersom det inte skulle funka för barnen (eller mig...).
    Trevlig helg!
    Elin

    SvaraRadera
  8. Men jättefint, du har verkligen fångat känslan! Här skulle det ju inte få vara kvar så länge, tror jag, ibland häller jag upp något i en skål just för fint, men någon i huset har väldigt bra luktsinne och känner på en kilometers håll att det finns nåt ...

    /Jenny

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!