torsdag 16 oktober 2014

Trygghetsfaktor

Möjligheten att kunna elda i spis är verkligen en riktig trygghetsfaktor. Som ikväll, när huset blir varmt och gott på ett par enstaka vedklabbar, trots att värmepumpen har varit avstängd hela dagen. Panncentralen nere i källaren har larmat flera gånger de senaste dagarna och signalerat att det är något som inte fungerar som det ska. Imorse valde vi att stänga av pumpen helt innan vi gick till jobbet, just in case. 


Problemet är sannolikt (enligt handbok och VVS-expertis) ett filter som måste rengöras, men det sitter lite joxigt till för att vi ska våga ge oss på det själva. Tur att det finns VVS-kunnigt folk i krokarna som man kan ringa, och som kommer och fixar till det redan imorgon! Och tryggt, som sagt, att det sprakar gott i spisen.

6 kommentarer:

  1. Såg hur det rök ur skorstenen er tidigare 😍 hoppades samtidigt att ni var hemma båda två 🙈😆💚

    SvaraRadera
  2. Vi har inte eldat ännu men det närmar sig... Jag tycker här är lite kyligt på golven och då vill jag elda men maken är så varm av sig och tycker vi kan vänta. Det blir nog snart ändå ;)

    Hoppas det löser sig med det som larmar.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Härligt då att ni ha kamin! Det skulle jag också vilja ha.... Själv har jag inte satt på värmen än, vill hålla på det så länge som möjligt. Spara pengar.... Men nu börjar det bli kallt faktiskt....många filtar över mig i soffan... :)
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  4. Måste verkligen vara skönt att ha reservvärme att tillgå. I Hult kastades både vedspis och kakelugn ut på 50-talet så vi har stått helt utan värme när det varit elavbrott. Hur tänkte de liksom när de tog bort reservvärmen? Liza

    SvaraRadera
  5. Hur mysigt som helst med en brasa! Saknar kakelugnarna i huset som jag hyrde.
    Hoppas att det löser sej med filtret i värmepannan!
    Ha en riktigt fin och skön fredag framför brasan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Så mysigt - ni har verkligen en vacker öppen spis! Den hittade faktiskt in i min inspirationsmapp förra året när vi skulle välja eldstad. Så småningom blev det en kakelugn för oss, men jag är fortfarande mycket förtjust i murspisar och särskilt er!
    Kram och trevlig kväll!
    Elin

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!