torsdag 8 januari 2015

Nattligt kylskåpsdrama

Innan vi isolerade ute i smatten (förra sommaren) lyckades vi ta kål på ett kylskåp, som bara hade några år på nacken. Det frös nog ihjäl därute helt enkelt, och även om vi flyttade in det i värmen i hallen när det var som allra bistrast om vintrarna, så gillade det nog aldrig riktigt den bistra tillvaron i vår tjänst. 

Vår nya kyl (som redan har ett par år på nacken) har fungerat alldeles utomordentligt, fram till halv tretiden i natt. Då vaknade jag av att det lät som om vi hade en fiskebåt ute i farstun. Dunk, dunk, dunk... Maken och jag fick helt sonika pallra oss upp ur sängen, och det tog oss inte särskilt lång tid att konstatera att vårt frostfria, självavfrostande kylsåp såg ut som en igloo på insidan. (Det är väl så det blir när man har öppnat och stängt dörrarna lite för ofta 18 dagar i rad.) Nu fick vi göra en snabb nattlig rokad och flytta ner frysgrejerna till frysboxen i källaren, ställa kylvarorna i en kylväska på glasverandan och sedan stänga av hela eländet. Inte precis det man längtar efter mitt i natten, i synnerhet inte när man vet att mobiltelefonen ringer för väckning om bara ett par timmar...


Kylskåpet har fått stå och avfrosta sig hela dagen idag, och när jag kom hem från jobbet för en stund sedan dristade jag mig till att stoppa i kontakten igen. Än så länge låter allt helt OK; det står där ute och spinner som en inställsam katt. I natt hoppas jag att vi får sova ifred. Gudarna ska veta att vi behöver det! 

6 kommentarer:

  1. Vilken dramatik! Hoppas kylskåpet sköter sig nu!

    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart utrymme kylen står i! Älskar den där gröna färgen! Och söta hyllor! Nu blev jag inspirerad igen :-) Hoppas ni får sova i natt!!!

    SvaraRadera
  3. Blev ju nyfiken med den rubriken!
    Självavfrostande kan få stopp i avfrostningen,,, kan även börja brinna (säger min man då de låter konstigt, han har erfarenhet av det 9 , kolla riktigt att de är ok, sätt en brandvarnare i närheten av det..är inget att leka med.
    Ha det gott och hoppas ni får sova i natt kram

    SvaraRadera
  4. Nä, fy vad trist!!! Hoppas allt fixar sig!
    Kram Jennica

    SvaraRadera
  5. Låter inte som något man vill syssla med mitt i natten. Men fel på kyl och frys brukar aldrig hända vid lämpliga tillfällen... ;-) Hoppas att det fungerar som det ska i fortsättningen.

    Hoppas att ni får sova gott i natt!
    Elisabet

    SvaraRadera
  6. Inte roligaste sysslan mitt i natten precis.

    Kram

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!