torsdag 12 februari 2015

Skriet från vildmarken

Av vår 1500 kvadratmeter stora tomt skulle jag nog uppskatta att nästan en tredjedel (ja, iallafall en fjärdedel) består av rena rama vildmarken. Ni som har hängt med här på bloggen ett tag vet att vi kallar det här området för "moraset", som egentligen betyder snårig sumpmark. Sankt är det egentligen bara här på vinterhalvåret, men att det är snårigt som bara den stämmer bra alla tider på året. Här står jag allra längst ner i det sydöstra hörnet av tomten och fotograferar upp mot baksidan på huset. Rena rama safarin!


Om man tar några steg närmare huset, så kan man skönja stenkanten upp mot grusläggningen runt pumpen. Här rensade jag bort en massa kirskål och smultronrevor redan för några år sedan och planterade ädelsyréner i v-formationen som bildas längs kanten. Det kommer att bli himla bra framöver, men trots att jag lagt täckbark mellan stammarna får jag hålla efter kirskålen ganska rejält flera gånger varje sommar. Den har ju som bekant en tendens att komma tillbaka, oavsett hur noga man rensar...


Många gånger har vi pratat om att ta hit en grävskopa som får gräva upp rubbet, men då måste man ju ändå ha en plan över vad man ska göra, så att inte allt bara växer igen meddetsamma. För att inte tala om pengarna... Nog kan jag tänka mig både det ena och det andra, men att anlägga trädgård är ju som bekant inte gratis.


Om man börjar tidigt på året, innan allt börjar växa, så skulle man nog iallafall kunna börja snygga till åtminstone en del av ytan. Man skulle kunna räfsa bort allt visset krafs och lägga svart plast på ytorna så länge, tills man har den där planen klar. Fast hur kul är det egentligen med svart plast? Säga vad man vill om kirskål, men den är ju iallafall grön och fin och är oerhört tjänstvillig när det gäller att jobba som marktäckare.


Man kanske skulle kunna börja lägga markduk och fylla på grus, där man vill ha gångar. Eller kanske man skulle ta tag i det där gräva-damm-projektet först. Vi har ju redan ett gäng stenbumlingar som ligger och väntar, sedan vi rev den gamla kökstrappan sommaren 2013. En stenkant nedanför syrénerna skulle jag också kunna göra; natursten har jag ju kvar massvis i säckarna på uppfarten.


Tja, vi får väl se vad det blir av detta. Nu så här i början av året har man alltid storslagna trädgårdsplaner, men när säsongen väl drar igång så hittar man alltid andra projekt som man hellre lägger tiden på. Sen finns det ju faktiskt dagar när jag tycker att moraset är läckert precis som det är; så där lite wild and crazy. Det blir säkert anledning att återkomma till detta. Kanske gör jag exakt samma inlägg vid den här tiden nästa år...

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är ganska befriande att ha en lite "vildare" del i trädgården, men kirskålen...tja, vad säjer man om den? :) Knepigt! Jag vet att man egentligen borde lägga täckande markduk över och ha den så i flera år, för att bli av med den om det nu hjälper! Å andra sidan tycker jag kirskålen är så vacker när den blommar. Då har hundkexen blommat ut, och man kan pryda både pioner och rosor med blommande kirskål i buketterna.
    Åh, så vårlikt och snöfritt ni har det! Här är fortfarande massor av snö, även om det är mildväder just nu!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Kirskål är nog det vi har allra mest av i trädgården. Vi startade krig med den i början men numera njuter vi av blommorna och det går att göra jättegod pesto. Så kriget är slut. Är all snö borta hos er nu? Det ser inspirerande ut med bar backe :-)

    SvaraRadera
  3. Det är ju självklart där ni ska ha era framtida höns! De skulle älska att få gå lös på både det ena och det andra där :)
    A-K i Värmland

    SvaraRadera
  4. Vi har en tomt på 2600 kvm och vi har precis som ni en hel del "vildmark". Naggar lite i kanten på den var sommar och har haft den som "äng" tills vi vet hur vi ska göra med den. Klipper sly lite då och då och sparar några träd för framtiden. Gött att se att fler har det som vi :-) Jag har strött ut från från fingerborgsblomma, purpurklätt mm så nu är det rätt fint på försommaren iaf!
    /Katarina

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!