onsdag 29 juli 2015

Hylla och fönsteröppnare

Ända sedan vi hämtade hem växthuset har vi haft en tillhörande aluminiumhylla liggande i ladan. Jag har inte kunnat sätta upp den eftersom jag inte hade några profilskruvar kvar att sätta upp den med, men det köpte jag på Willab Garden i fredags. Problemet var sen bara att jag inte kunde hitta konsollerna. Jag var säker på att jag hade lagt dem på ett fiffigt ställe, och det hade jag: I hinken jag använde när jag putsade alla fönster. Hmmm... 


Tre dagars letande tog det innan jag hittade dem, men i förrgår kväll kunde jag äntligen sätta hyllan på plats, och vips så fick jag ännu mer yta att ställa krukor och småpryttlar. Paprikorna har fått komma upp på första parkett. Så bra att vattnet kan rinna rakt ut på den oömtåliga hyllan när man vattnar! Till våren kommer jag kunna ha frösådder här uppe. 


På Willab Garden köpte jag också en automatisk fönsteröppnare, som öppnar och stänger fönsterluckan helt på egen hand, beroende på temperatur. Hur den funkar begriper jag egentligen inte, men det gör den, och mallig är jag som lyckades sätta upp den alldeles själv. ("Tänk, jag kan allting nästan!" som Lotta på Bråkmakargatan säger, hihi!)


Modellen heter Ventomax och är speciellt gjord för att kunna lyfta ett glasfönster. Den kostade bara 229 kronor nu på sommarrean, men det ordinarie priset 259 kronor känns ju inte så blodigt heller. Väl investerade pengar, if you ask me. Nu slipper jag springa och öppna och stänga stup i kvarten. (Fast jag springer ner hit stup i kvarten iallafall, hihi!)

4 kommentarer:

  1. Måste vara himla praktiskt med en fönsteröppnare. Hur de nu fungerar. Vad fint du får!

    SvaraRadera
  2. Men jösses vilken idyll du/ni har skapat er! Köksträdgård och växthus - allt man behöver!
    Fönsteröppnare borde man ha. Klokt.
    Paprikorna ser förresten jättefina ut.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vad bra det blev med hyllan och vilka fina paprikor! Ska själv plantera om mina paprikor men de är så stora att jag får ha dem på golvet i växthuset, likadant med tomaterna. Kul med växthus och väldigt skönt med automatiska fönsteröppnare, glöm bara inte att ta in dem i höst för de tål inte kyla. Ha det bra!
    Elisabeth

    SvaraRadera
  4. Så fint det blev med hyllan en bit upp på väggen! Och självklart måste man ha en fönsteröppnare i växthuset. Men varma dagar har vi öppet dörrarna i båda ändarna dessutom. ;-)

    Vilken snygg vattenkanna du kan ha runt halsen! En sån skulle man ju ha...

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!