söndag 30 augusti 2015

Söndag på Bäckaskog

Att åka till Bäckaskog slott på trädgårdsdag den sista söndagen i augusti börjar bli något av en tradition. Idag hade jag sällskap dit av min granne och en av mina kollegor. Triss i trädgårdsnördar, kan man säga! Väl där sprang jag på flera bekanta ansikten, både från bloggvärlden och från vänkretsen. En trevlig dag!


Som vanligt fanns det mycket fint att titta på, både växter, trädgårdsutsmyckningar och ätbart. Jag har suktat ett tag efter en mörkrosa rudbeckia, och det hittade jag här. I plantväg blev det också en stor fin höstsilverax, som inte fastnade på bild.


Redan förra året såg jag söta kaffekoppar på fat, som satt fästade på armeringspinnar. Då tänkte jag att det där kan jag minsann göra själv, men inte katten har jag gjort det. I år köpte jag en fin vit kopp med gröna blomsterdekorationer. Den blir ett bra litet vattenhål för småfåglar och fjärilar i någon rabatt här hemma.


Och så är hösten officiellt här, för jag köpte prydnadspumpor. Fast färgskalan i grönt och vitt är i och för sig inte så höstig. Jag har lagt dem på ett korgfat som hängde med på köpet i ett av utropen på auktionen i lördags. Först tänkte jag slänga det, men med ett litet höststilleben blev det ju riktigt fint.


På vägen hem fick grannen och jag chans att säga hej till kalvarna på min kollegas gård. Gode tid, så bedårande! Jag hade kunnat kidnappa en och ta med den hem.


För en gångs skull är mina nya plantor redan planterade; de hamnade i en av rabatterna på södersidan av huset, där det fanns några tomrum att fylla. Och nu tänker jag inte göra något mer den här helgen!

3 kommentarer:

  1. Trevligt att ses, som alltid :).
    Så klart att du ska ha en kopp och ett fat med lite grönt på.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig utflykt och alltid får man någon inspiration, eller även något med sej hem! Jättesöt kopp och fat, och så passande till en Fröken Grön! :)
    Ha en fortsatt skön söndagskväll!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Söt kopp med fat! Pumpor ska väl inhandlas här också så småningom...
    Ha de gott!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!