onsdag 9 september 2015

Åh, Magnus!

Här sitter jag och är smått förförd. För det är ju inte måttligt vilken ståtlig karl han är, den där Magnus! Ja, den röda solhatten/rudbeckian Magnus menar jag alltså. 



Jag köpte ju en planta på trädgårdsdagen på Bäckaskog slott härförleden, men kunde inte låta bli att köpa ytterligare två plantor när det var 50% på plantskolan i helgen. Eftersom jag ville ha den maffiga masseffekten i att ha alla samlade på ett och samma ställe, så fick jag gräva om rabatten på södra hörnan lite grann för att göra plats. När allt var klart hade kransveronikan också hittat sin plats allra längst bak.


Lite kul nördfakta: Magnus har sitt ursprung här i Skåne och fick sitt namn efter upphovsmannen Magnus B Nilsson på plantskolan i Påarp. Den blev årets perenn 1998.


Jag hade faktiskt en rudbeckia i en av rabatterna för några år sedan, men den kom aldrig tillbaka efter vintern. Stanna kvar hos mig den här gången, Magnus! Jag ber dig!

9 kommentarer:

  1. Magnus är en finfin kille. :-) Och så fin rabatten blev efter din omflyttning! Kransveronikan hittade verkligen sin rätta plats.

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. Hoppas han vill stanna, för vem skulle inte vilja det i din trädgård! Fast å andra sidan önskar man ju att sniglar och sånt inte vill stanna! Men vi hoppas på honom!

    SvaraRadera
  3. Det är samma här. Det är sniglarna som äter upp dem när de kommer upp och jorden på våren. Iallafall här.
    Skall på i Broby på fredag natt och råkade se att du bor nära Broköpsgården
    Är du hemma på lördag så man kan komma och säga hej???
    Hade varit kul.

    Allt väl och kanske vi ses?

    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore verkligen jätteroligt om du tittade förbi, Annika! Jag har skickat mail till dig med adressen. Hoppas vi ses!

      Radera
  4. Ja, det var en tjusig växt den där Magnus ;-) I sin slokande hatt lite på svaj... :-D Fin onsdagskväll till dig.

    SvaraRadera
  5. Ja, han är verkligen stilig, den där Magnus. Hos mig ser han dock lite klen ut i år. Hoppas han piggar på sig.
    Kransveronikan är verkligen en ny favorit för mig. Har flera olika nu och de är så fina.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag håller med, så himla fin. Och jag har haft den åtminstone ett par gånger, men det slutar alltid med att den försvinner spårlöst. Varför??? Lika med de vita, de finns ett år eller två och är det fler år så försvinner det någon varje år tills de är borta. Vill ju så gärna ha dem!

    SvaraRadera
  7. Så fint :) Planterade två Magnus förra sommaren men de kom inte tillbaka i år.... Gör nog ett nytt försök, skam den som ger sig ;)

    SvaraRadera
  8. Han är en riktig charmör, vi alla damer trånar efter honom.
    Det blev riktigt fint i rabatten med veronikan bakom. Härligt ställe för fjärilarna!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!