fredag 16 oktober 2015

Två favoriter

I köksfönstret har jag en liten goding. Det är en Saintpaulia Taita, eller hängsaintpaulia på ren svenska. Den är liksom buskigare än den vanliga sorten, och de rosa blommorna hänger som små karameller över krukkanten. Det bästa av allt är att den faktiskt är extremt lättskött och att den blommar året runt.


Den ljusgröna Upsala Ekeby-krukan "Gunilla" är också en favorit, som återkommer på flera ställen här hemma. Jag spanar alltid efter sådana på mina loppisrundor, och har haft turen att kunna fynda flera stycken mycket billigt på sådana tillställningar. Ofta dyker de också upp på antik- och samlarmarknader, men då brukar prislappen vara en helt annan. Mest tur hade jag när en grannfamilj flyttstädade för några år sedan och jag fick "ärva" flera stycken av dem. 

Nu är det helg igen, hurra! Snart dags för fredagsmys, och imorgon ska jag "tura" med två kära vänninor. Vad det verbet innebär vet nog alla skåningar; ni andra får väl vänta till morgondagens blogginlägg, om ni undrar!

7 kommentarer:

  1. Nämen vilken söt Paula, har aldrig sett förut! Måste spana efter en sådan. Och krukan var ju fin, och fint namn har den med...;)

    Trevlig helg!
    Gunilla

    SvaraRadera
  2. Vilken liten sötnos! Passar så fint till den gröna krukan. Ha det så skönt i helgen.
    Titti

    SvaraRadera
  3. Sikke en yndig saintpaulia! Jeg har aldrig før set den type. Og skjuleren er også skøn :-)
    God fornøjelse i morgen!

    SvaraRadera
  4. Vilken goding! För mig är saintpaulian mitt första krukväxtminne, för sådana hade min dagmamma och det var mycket pyssel med hur de skulle vattnas mm. Jag har dock aldrig haft någon själv, men så har jag knappt några krukväxter alls, heller...
    Kram
    Elin

    SvaraRadera
  5. Visst är den söt! Blommar även hos mig i några krukor:) Jätte fin kruka!
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
  6. Den kruka är så himla fin.
    har tyvärr fastnat i insta träsket för ett tag tror jag.
    Så jag har missat en del här hos dig.
    Allt gott till dig
    Annika

    SvaraRadera
  7. Den kruka är så himla fin.
    har tyvärr fastnat i insta träsket för ett tag tror jag.
    Så jag har missat en del här hos dig.
    Allt gott till dig
    Annika

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!