tisdag 13 oktober 2015

Uppgradering?

Fotograferat har jag gjort i nästan hela mitt liv. Jag minns hur jag brukade ta bilder med min morfars Polaroid-kamera tidigt på 70-talet, och min första egna kompaktkamera hade jag iallafall redan när jag gick i årskurs 3 och åkte på skolresa till Sala silvergruva med min klass. Sedan dess har jag hunnit avverka en del kameror. 

Julen 2008 fick jag så min första systemkamera i julklapp av min käre man; min nuvarande Nikon D60. Jag älskade den från första stund, och med den lyfte mitt fotointresse till en ny nivå. Jag gick två fotokurser och startade den här bloggen som ett slags digitalt fotoalbum. Så här 7 år senare använder jag den fortfarande så gott som varenda dag. 


Nu har längtan efter något nytt kommit smygande. Kameratekniken har onekligen utvecklats på 6 år, och så har även jag och mitt sätt att fotografera. Så här års önskar jag dessutom att jag hade en ljuskänsligare kamera. Så vad händer nu? Ska jag göra slag i sak och uppgradera mig? Och till vad, om jag vill ha en riktigt BRA kamera som passar en icke-professionell-men-van-entusiast-fotograf? Tips mottages tacksamt, så får vi se vad jag kommer fram till. 

10 kommentarer:

  1. Jag fick en Nikon D300 nu i juni (på vår 7:e bröllopsdag) och den funkar ypperligt för en intresserad amatör som jag. Men den var ju begagnad och nu finns ju kameror med inställningar så datoriserade så att det känns som en blind kan ta proffsfoton...Allt beror ju på hur mycket du vill kunna göra själv med inställningar o.dyl. och hur mycket du vill att kameran ska göra åt dig. Priset på kamerahus och objektiv är ju också en faktor att räkna med. //A-K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, A-K! Jag gillar Nikon, så D300 är helt klart ett alternativ jag vill kolla upp.

      Radera
  2. Härlig selfie på fotografen! :-)

    Hösthälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det hederliga gamla spegeltricket, hihi!

      Radera
  3. För fyra år sedan köpte jag ett Nikon D7000 kamerahus till min man. Han har sedan tidigare en manuell Nikon systemkamera med flera objektiv. Dessa kan, om man önskar, fortsätta att användas, men vi kompletterade med ett 18-105mm-objektiv. Det har blivit busenkelt att fota. Känns som att det kan passa både proffset och amatören. Fler finesser än man behöver förstås men också jättekul att lära. Nu lånar jag ofta kameran medan jag väntar in tiden att lära mig använda den bättre. /Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra lite om D7000. Jag har kikat på just den modellen och dess uppföljare D7100. Verkar onekligen vara ett bra val! Tack för att du tog dig tid att kommentera!

      Radera
  4. Har ingen koll på kameror, men du vilken vacker kofta du har på dig - supersnygg!!!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  5. Åhh jag tänkte för mej själv..att det måste va en Gudrun kofta du har, hon har så vackra kläder/färger.Jag har bara en liten" plutt till kamera", en Olympus sp600uz..skulle så vilja ha en kamera som tar bättre bilder o lite i mörker som tex då det va norrsken.Men ack de är så dyra...Hoppas du hittar det du vill ha! Bron över mörka vatten va en fin bild!!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!