tisdag 24 november 2015

Hyacintnjutning

Fördelen med att helt plötsligt ha ett växthus i trädgården är att jag äntligen kan köpa hyacinter. (Inomhus funkar det nämligen inte så bra, eftersom maken blir så allergisk.) Kanske blir det för kallt här ute framöver, men så långt är temperaturen alldeles lagom. Hyacinterna jag köpte på mataffären i förra veckan håller till och med på att slå ut så smått. För 15 kronor styck kunde man ju knappast begära att få veta i förväg vilken färg det skulle bli på blommorna, men nog börjar man kunna skönja att de bli vita? 


Nackdelen med att ha hyacinterna i växthuset är att jag bara får se dem två dagar i veckan, nämligen om helgerna när jag är hemma i dagsljus. På vardagarna lär det vara sorgligt mörkt både när jag går och kommer ett bra tag till. Men man kan ju inte få allt här i livet... Bättre lite hyacintnjutning än ingen alls!

5 kommentarer:

  1. Härligt att du kan ha hyacinter nu. Det skulle jag sakna om jag inte kunde ha såhär inför jul. Ännu har jag inte införskaffat några, men en amaryllis har åtminstone fått flytta in. Hyacinter i växthuset är ingen dum idé. De kanske står lite längre där.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag har också satt några hyacinther här hemma, men jag är lycklig nog att kunna ha dem inomhus. Mina är dock väldigt små, så det dröjer nog innan jag får känna den härliga, juliga doften!
    Förresten, du vet väl att man brukar kunna se färgen på hyacinten på plastkrukans färg?
    Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Novis som jag är, så tänkte jag inte på det! Hmmm, undrar just om krukorna var vita. Det var de nog! :-)

      Radera
  3. Javisst krukan visar färgen!
    Skorpan

    SvaraRadera
  4. Ja krukan brukar visa färgen :) Tycker också dina ser vita ut... Älskar hyacinter, vackra och doftar så härligt :) //Victoria

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!