lördag 21 november 2015

Tallrikshylla

När jag hade tömt tallrikshyllan i gröna rummet för dammtorkning i förmiddags, så passade jag på att plocka om lite. Jag håller mig med adventspyntet till nästa helg, men smygstartar med ett litet rött äpple och det lilla rådjuret i porslin. Tallrikshyllan köpte jag på loppis för 20 kronor för flera år sedan. Då var den 70-talsbrun, nu är den antikvit. Den är lagom stor att hänga på väggen i en stuga där det är lågt i tak. 


De större tallrikarna från Gustavsberg med grön handmålad bård stod här redan tidigare, men fick flytta upp till mittenhyllan, och på den undre hyllan ställde jag några mindre udda assietter och två blågröna glasflaskor med emaljkork. Äggkoppar och saltkar är loppisfynd, tennsakerna arvegods och ljuskopparna (som är ärggröna) kommer från Fröjd. Den vackra vitmålade gjutjärnsdekorationen på väggen ovanför hyllan köpte maken på Gottåsa Antik för några år sedan. Jag älskar den!


Det lilla vita bordet är ett av mina allra första loppisfynd. Det hade jag i köket i min allra första egna lägenhet i Malmö i början på 90-talet, fast då var det gult. (Minns ni den gul-blåa perioden som härskade i inredningsvärlden då?) Och så alla mina loppisstakar, förstås. Dem tröttnar jag aldrig på. Matt svart sprayfärg (eller någon annan kulör som man gillar) är världens enklaste trick om man vill skapa enhetlighet på sin samling.


Ja, så kan det gå när man bara skulle damma. Fast till jul hinner jag säkert flytta om och sätta dit andra små pryttlar här. Nu väntar vi på snön som ska falla över Skåne idag. Det ska faktiskt bli riktigt mysigt!

6 kommentarer:

  1. Din fina tallrikshylla passar perfekt in i din stil. Ljusstakarna är väldigt inspirerande och så snyggt i grupp med enhetlig färg. Rådjuret är pricken över i - i hyllan !
    Ha det så gott och njut av snön !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Alltid kul när man kommer på nya kombinationer i sin hylla!
    Din tallrikshylla är verkligen fin! Hade en liknande 70-talshylla som jag målade vit, men har sålt den, eftersom den inte fick plats här i mitt nya hem. När jag ser din ångrar jag mej nästan ändå...!
    Fin gjotjärnsdekoration ovanför!
    Jodå, jag minns allt det blåa i alla fall, för det var min 90-talsfärg! :)
    Din spraymålade ljusstakar inspirerade ju mej att göra likadant och jag är så nöjd med det tipset!
    En riktigt skön helg önskar jag dej!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  3. Jag har alltid tyckt att tallrikshyllor är så fina (även om de inte sväljer så mycket förvaring) och din är verkligen jättesöt. Jag tänker att en tallrikshylla skulle sitta som hand i handske i mitt "nya" kök. Om det nu blir någon vägg över vill säga. Vi får väl se hur det blir, och det dröjer hur som helst innan jag kan börja fundera på inredning. Det finns ju inte ens väggar än!

    Kram
    Karin

    SvaraRadera
  4. Ja, bäst att börja med adventspysslet nu så att inte allt ska behöva ske på en gång nästa helg! Söta hyllan gör sig både i jultid och annars! Kram Elin

    SvaraRadera
  5. Beautiful corner !!!


    Hugs from Spain

    Marina

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!