torsdag 28 januari 2016

Lampa (igen) och träfigurer

I dagsljuset i söndags passade jag på att ta en bild på 80-kronorslampan i dagsljus. Skärmen är i naturfärgat linne, och jag måste faktiskt säga att jag gillar den mer och mer, både tänd och släckt. Foten funderade jag på att måla ett tag, men med facit i hand tror jag att den får vara precis som den är. Fulsnygg är nog den mest passande beskrivningen.


Trägubben och hans sura fru, som brukade stå på hyllan underst på piedestalen, har fått flytta upp i södra fönstret istället. Den lilla tanten är misstänkt lik Lotta i "August och Lotta". Kan det vara hon, tro? Gubben är köpt på Suckarnas gång i Simrishamn för många år sedan. Farbrorn som sålde honom berättade att Hasse Alfredsson hade stått och hållit i honom bara några minuter innan vi kom. Kändispoäng, minsann! Undrar just om han ångrade sig och gick tillbaka, bara för att upptäcka att gubben redan var borta? 


Egentligen var det min svärmor som köpte gubben, men ett halvår senare fick jag den i julklapp, efter att ha gått och klappat på honom varje gång vi var på besök hos henne. Jag tycker att han är alldeles bedårande! Den lilla gumman hittade jag flera år senare på en megaloppis på Malmömässan. De hör som synes inte alls ihop egentligen, men passar ändå på något sätt. Opposites attract, heter det ju, hihi!

4 kommentarer:

  1. Ett roligt par - även om de egentligen inte är ett par.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Så fina!Gillar att hon ser så bestämd ut. Liza

    SvaraRadera
  3. Veldig fint par dette. Hun litt morsk og han vet ikke riktig hva han skal gjøre. Husker gamle damer sto slik med nevene bak forkle. Artig med historien rundt du fortalte også. hilsen norske Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du hittade hit, Inger! Tack för att du tog dig tid att lämna en liten hälsning.
      Må så gott och välkommen igen!

      Radera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!