lördag 9 januari 2016

Mera snö

Det där med snö är ändå något speciellt för oss som bor i Skåne. Här nere är vintern ofta grön, och när världen väl blir vit så är det alltid lite av en happening. Det snöade rejält hela eftermiddagen och kvällen igår. När vi kom hem från jobbet, så hade våra snälla grannar skottat och sandat hela vår del av trottoaren och delar av uppfarten. Tänk vilka människor det finns, här hemma i backen!


Det har även snöat en del inatt, och sen har det fortsatt så hela förmiddagen. Vi har varit ute en sväng med den rostiga gamla snösläden och saltat lite grann på trappan och på trottoaren. Kallt är det inte längre; bara strax ovanför noll. Som ni ser på bilden ovan har vi ett väldigt oisolerat tak. Snön rasar ner i stora lavinliknande sjok, vartefter det smälter där uppe. Min fina marschallhållare som står nedanför har visst blivit alldeles full!


Jag passade på att pulsa ner till köksträdgården när jag ändå var ute. Det är ändå en viss känsla att gå på orörd snö, men när jag hade stökat runt en stund där nere var den visst inte så orörd längre...


Hyllan ovanför det lilla gröna planteringsbordet vid ladan har fått en fin vit snögardin. Tur att den lilla ugglan tar det säkra för det osäkra och har toppluvan på sig, om det skulle rasa i huvudet på honom.


Adventsstjärnan lyser fortfarande i sovrumsfönstret. Den lever lite grann på lånad tid, men i ärlighetens namn drar jag mig lite för att packa ner adventsstakarna. Det blir ju så mörkt inne när allt det ljusa försvinner.


Den spretiga lilla renen står kvar på bordet på hörnet. Han är visst lite översnöad också, men det ska man väl ändå tåla när man är ren.


Tack för alla era värmande kommentarer efter gårdagens inlägg! Jag blir varm långt ner i tårna när jag läser vad ni skriver. Hoppas ingen tolkade det jag skrev som kritik mot er som använder Instagram, för det var verkligen inte så jag menade. Var och en ska självklart göra det som man gillar bäst. Men själv är jag ju uppenbarligen alldeles på tok för långrandig för Instagram, hihi!

8 kommentarer:

  1. Mysig blogg! Hittade dig genom Eva Vardag o flärd som är enfin bloggvän sen många år.Så mysigt du verkar ha det!Gillar dina bilder och text. Ja snön dalar ner här i Skaraborg med några minusgrader,roligt tycker jag ..Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
  2. Jösses vad med snö ni har fått, mycket mera än oss här i Norduppland! Men vackert är det, om det inte blir alltför mycket förstås...
    Kram
    Annica

    SvaraRadera
  3. Goda grannar är värda mycket, men jag tror att ni är fina och förtjänar lite hjälp!
    Vi har också fått snö, det har snöat oavbrutet i två dygn. Bara några grader kallt och ingen blåst, det är drömvinter för mig.
    Ha en fin lördag kväll!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt med snö. När hela världen blir inbäddad i ett vitt täcke och allt blir sådär tyst...Vi har äntligen också fått några centimeter som jag hoppas får ligga kvar ett tag.
    Önskar dig en skön helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  5. Jag ser att ni också fått er beskärda del av snön! Härligt med snö, om det blir måttligt! Här snöar det non-stop nu. Det har hållit på i ett par dygn, och det kan nog räcka nu!
    Det ser verkligen fint och ljust ut hos er också!
    Ha en fortsatt härlig helg!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Här i Halland har vi också fått snö, tycker det är så härligt.
    Ha en bra söndag
    Hanna

    SvaraRadera
  7. Jag måtte vara världens tråkigaste skåning (kanske för att jag är inflyttad och inte "äkta") men jag tycker att den skånska vintern gör sig bäst grön. Det blir så mycket slabb och halka så fort det där vita lägger sig. Så jag är helst inomhus. Men jag sitter gärna inne och tittar på dina fina bilder. :-) Renen är härlig! Hihi!
    Ha det fint

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder! Läste precis ditt tidigare inlägg om Instagram och jag håller med dig till fullo...jag kämpar på med bloggen och hoppas mina besökare trivs där :)
    Ha en fin söndag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!