tisdag 14 juni 2016

Det växer och frodas

I växthuset ser mina grönsaker ut att trivas bra. Både tomat- och paprikaplantorna växer och frodas, och melonplantan under bänken ser också ut att ha det fint. Strax till höger utanför bild sticker gurkplantorna iväg på höjden så det knakar. Jag har bundit upp dem med snöre från taket.


Mina hängande jordgubbsplantor blommar i fantastiskt knalligt rosa, och det börjar komma små bär där under bladen. Och ser ni krukan längst ner till höger i bild? Där börjar en småblommig dalia, som jag egentligen hade dömt ut som död, vakna till liv igen efter en bortglömd tillvaro nere i källaren.


Trädgårdsredskapen hamnar allt som oftast på mitt 20-kronorsbord, och där ligger de ju inte i vägen. Zinkhyllans fack fylls av bra-att-ha-grejer. Jag älskar mina pryttlar och pinaler!


Idag är jag mest glad för att det faktiskt regnar, och för att det enligt prognosen ska regna ett par dagar till framöver. Det behövs verkligen, för det är så himla torrt i marken. En riktig rotblöta står helt klart på önskelistan. Själv tar jag på mig fårskinnstofflor och mysbrallor och kryper upp i soffan med Mari Jungstedts senaste deckare. Ljudet av regn samsas med ljudet av fotbolls-EM på TV. Då vet man att det är sommar!

3 kommentarer:

  1. Så underbart du har det i ditt växthus!
    Ja idag åker filten fram i soffan! :)
    Ha det fint!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Åh, en riktig rotblöta skulle vi också behöva, skicka hit det när du fått så det räcker!

    Må gott, skönt med lässtund när det regnar!
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Så fint det växer i ditt växthus och sån ordning du har på grejorna! Tänk, vilken lycka att ha ett växthus och vilken lycka att få regn, tänker jag också! Längtar efter regn här, där det är snustorrt nu! Jag hoppas på helgen, då det kanske blir något!
    Härligt när det regnar och man har något kul att läsa!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!