måndag 11 juli 2016

Blodlönn, badkruka och besök

Blodlönnen som jag planterade för några år sedan verkar trivas bra där den står och har stuckit iväg lite grann både på höjden och bredden. Den purpurlila färgen står verkligen ut mot den gröna "väggen" bakom. Daggkåpans limegröna färg är nästan på gränsen, men kontrasterar fint.


Nästan dold där i mattan av skuggröna sitter badkrukan Siv och huttrar med tårna i ett vattenbad. Hon är en av mina allra käraste inslag i trädgården.


Den här kanten av trädgården börjar bli riktigt uppväxt och fin. Det gamla plommonträdet är uppstammat så det förslår, eftersom det nästan höll på att kvävas  i ett tjockt buskage innan vi rensade upp här. Inte Sveriges grannaste fruktträd precis, fast på något sätt gillar jag den där stammen mitt i allt det lummiga. De frösådda lönnarna till vänster i bild formklipper jag hårt varje sommar, så att de bildar en enda krona. Man får jobba med det som naturen ger en gratis, hihi! (Bilden är tagen för nästan en månad sedan. Lupinerna och snöbollsbusken blommar inte längre.)


Efter nattens åskväder har vi faktiskt haft en riktigt skön sommardag i "Glesbygd", med både sol och temperaturer en bra bit över 20 grader. Jag har haft besök av två kära gamla kollegor från den tiden då vi bodde i "Storstad". Så roligt att träffas igen efter 6 år! Nu har de åkt och det drar visst ihop sig till regn igen. Inte mig emot; jag känner mig redo för lite soffhäng resten av dagen.

2 kommentarer:

  1. Great images!!! I'm sure you have enjoyed those days with your friends

    Hugs

    Marina from the South of Spain

    SvaraRadera
  2. Fin färg klick lönn en är och din Siv skulle mer än gärna få flytta hit☺
    Ha det gott!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!