fredag 22 juli 2016

Färdigt bakom växthuset

Som jag hintade igår har jag planterat buskar längs kanten på den nya grus-och-platt-delen bakom växthuset. Tillsammans med den redan befintliga rabatten till vänster (med dvärgspirea i framkant) börjar det redan bli lite rumskänsla. Jag är jättenöjd!


In mot hasselhäcken har jag lagt sten på markduk för att slippa rensa ogräs där i tid och otid. Efter att stenbumblingen kom bort, så planterade jag en rhododendron som heter 'Roseum Elegans'. Blommorna blir rosalila och bladverket är vintergrönt, vilket känns som en extra bonus med just rhododendron. Dessutom kommer den förhoppningsvis fylla ut hörnan väldigt bra.


Den urholkade stenen har jag hittat på Växtmästaren i Osby. Lite japansk trädgård så där, men jag tyckte den var fin. Taklöken pillade jag upp ur en annan torr gammal kruka och planterade om här. Stenen har ett borrat hål i botten, så det blir inget problem med avrinning.


Längs den högra sidan av plattkanten har jag planterat två konvaljbuskar av sorten 'Pink Spire', som får rosa blommor istället för de mer vanliga vita. Jag har hört att blommorna ska dofta gott under sensommaren och att fjärilar gillar dem, vilket låter trevligt. Konvaljbusken är en surjordsväxt, så jag använde rhododendronjord när jag planterade. Och titta, där ligger stenbumlingen!


Sen har jag faktiskt satsat på vanliga hederliga spireor; två norskspirea 'Grefsheim' och två girlandspirea 'Snowmound'. Inte så exotiskt kanske, men jag gillar spirea och har olika sorter på flera andra ställen i trädgården. Jag tycker om det skira gröna bladverket, som är minst lika fint när busken inte blommar. Nu blir det spirea på båda sidorna om den grusade gången!


Mellan plattorna har jag pillat ner gråtimjan lite här och där. Jag hade inte så mycket, men delade de plantor jag hade i mindre bitar. Förhoppningsvis sprider den sig ganska snart.


I framkant längs rundeln längst ner på bilden planterar jag ingenting, eftersom tanken är att grusgången ska fortsätta ner i moraset någon gång i framtiden. Däremot ska jag fixa till lite till vänster (utanför bild), så att det blir snyggt längs trappan på den sidan. Men det får bli en annan dag.


Jag ska lägga lite mer sten på något ställe, men sen tror jag minsann det här projektet får betraktas som klart. Minns ni hur det såg ut för en vecka sedan? Titta HÄR

5 kommentarer:

  1. Men alltså va ursnyggt det blev!
    Och den urgöpta charmiga "stenkrukan" skulle jag också gärna ha!
    Fin helg!

    SvaraRadera
  2. Herrejösses, så du jobbat på.
    .....och så himla fint du fått i trädgården!
    Vilket arbete, men det lönar ju sig i längden......nu kan du "bara njuta" av din oas.

    Ha det fint,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  3. Supersnyggt! Verkligen som ett eget rum. Och det vill man ju gärna få till. Inget fel på spireor allt. Flera av dem går ju dessutom att formklippa ifall man skulle vilja.

    Nu har du ett nytt mysigt ställe att inta en kopp kaffe på.

    Kram!

    SvaraRadera
  4. Det ble kjempefint! Titter innom deg hver dag.
    Helt enig i at spirea er fint i hagen.
    God helg!

    SvaraRadera
  5. Men oj så fint du gjort! Du är ju så otroligt "flitig" i trädgården och hittar på så mycket. Du har många fina platser att njuta av ju!
    Nettan :)

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!