måndag 18 juli 2016

Måndagspyssel

Ja, vad var det egentligen jag släpade hem från antikmarknaden igår? Jag vet faktiskt inte riktigt själv vad det är, men det är två smidesgrejer av något slag. Förmodligen har de blivit avsågade från ett trappräcke eller en grind, men de funkar ju alldeles utmärkt som rabattprydnad också. Grönmålade och klara, i flagnande ärggrönt med mörkgrön färg undertill.


Några gamla trädgårdsredskap blev det också. Gröna, så klart! Snart har jag en hel liten samling, men jag använder dem faktiskt. (Även om det är ganska hopplöst med grönfärgade redskap i rabatterna...)


Idag har jag inte gjort så många knop, men lite trädgårdspyssel blev det iallafall efter lunch. Jag fortsatte gräva lite runt mitt nyaste projekt, och nu grunnar jag för fullt på vad jag ska plantera där. Jag tänker mig nog mest buskar, för att inte behöva rensa en rabatt till. 


När jag röjer i trädgården tänker jag ofta att det i möjligaste mån är bra att försöka arbeta med det som redan finns, som till exempel det självsådda lilla mirabellträdet mitt i bild. Det var ganska snett, så jag har slagit ner en stolpe för att försöka räta upp det. Om det inte blir så fint i framtiden kan jag alltid såga ner det, men just nu gillar jag "bonsai-känslan".


Som vanligt kunde jag inte hålla mig tills allt är grävt och klart; jag var "tvungen" att plantera två magentarosa nävor av sorten 'Russel Prichard', som jag köpte på Hästveda marknad redan i förra veckan. Det är så himla fint när rankorna väller över kanten mot gruset så där! 


I bakkant mot hasselhäcken mellan oss och grannarna i öster växer redan ett uppstammat hasselträd, vars krona jag försöker hålla i schack. Jag har också behållit en liten hagtorn, som jag har klippt ner rejält och försökt forma lite rundare. Här finns också två självplanterade hallonplantor, som jag ska försöka flytta på. I övrigt ska jag fortsätta att gräva bort "skräpet", så att jag plantera något annat här. Marktäckande murgröna, kanske? Lite backtimjan i skarvarna mellan plattorna ska det också bli. Stenröset längst bak lade jag redan för något år sedan, då vi höll på med förberedelserna inför växthuset. Kanske lägger jag mer sten på delar av ytan.


När jag sitter på stolen i hörnet är utsikten inte lika tillrättalagd, hihi! Sopsäckar, ogräshögar, markduk, plasttråg och annat skräp om vartannat; precis som det ska vara när man är mitt uppe i ett projekt. Och som ni ser är det rena rama vildmarken utanför det grusade området. Det finns lite mer att jobba på under åren som kommer, om man säger så... 


Imorgon ska jag försöka gräva lite till, så att jag kan åka till plantskolan sen. Som vanligt vet jag inte vad jag vill ha förrän jag är där och ser vad de har. Filmen om mitt liv har redan en given titel: "The Accidental Gardener", hihi!

4 kommentarer:

  1. De gjorde sig verkligen i rabatten.

    SvaraRadera
  2. Du har så himla fint och är så bra på att pynta till det, lagom ;). Kram

    SvaraRadera
  3. En sån smidesgrej har jag letat efter i flera år, ska sätta regnmätaren på den .... om jag lyckas hitta någon!
    Kram Eva

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!