onsdag 2 november 2016

Höstlista

Idag gör jag det lite bekvämt för mig och lånar ett upplägg med höstfrågor från de finfina finska bloggerskorna Living With My Camera och Caisa K. Här kommer sålunda min egen höstlista:

Beskriv din höst med tre ord:
Lat, latare, latast.

Hur ser din höst-outfit ut?
I september och oktober har jag haft en period då jag mest glidit runt i klänning, "kalasbyxor" och gympaskor. (Mest för att jag har insett hur himla bekvämt det faktiskt är att slippa åtsittande byxlinningar efter sommarens utsvävningar, haha!) Mitt problem nu i november är att jag blir så himla frusen, så nu måste jag nog hitta varmare strumpbyxor om det där ska funka. Sen är ju tjocka koftor och tröjor ett absolut MÅSTE!

Bästa musiken för regniga dagar?
I teorin älskar jag musik, men i praktiken lyssnar jag faktiskt nästan aldrig på musik när jag är hemma. Konstigt, det där. Jag har inte ens ett konto på Spotify! I bilen däremot älskar jag musik och sjunger gärna med så högt jag kan i refrängerna, vare sig jag kan texten eller inte. Svaret på frågan blir nog ändå KÖRSÅNG med k-ljud, och då menar jag övningarna med min kära damkör varje måndag. Det där med att sjunga i grupp livar upp i mörkret, kan jag lova!


Vilka serier rekommenderar du att följa (eller film att se)?
Maken och jag klämmer gärna en hel säsong av någon TV-serie på DVD mellan varven. Nu senast såg vi säsong 6 av "Walking Dead", och dessförinnan såg vi andra säsongen av "True Detective". På TV ser jag gärna serier som "100 procent bonde" och "Det sitter i väggarna" (som startade en ny säsong i måndags). En och annan film på DVD blir det också på helgerna, men mest lättsmälta saker för tillfället.

Vad är den höstigaste maträtten?
Jag säger smörstekta kantareller på en grov macka med stekt ägg och gräslök!

Var hänger du mest under helgen?
Utan tvekan i min soffa! Jag läser där, äter, sover, tittar på TV, bloggar, pratar i telefon, dagdrömmer... Jag praktiskt taget BOR där! (Och den ser ut därefter, haha!)


Har du någon inplanerad resa?
Vi ska till Stockholm en liten sväng framöver, men i övrigt har vi ingenting inplanerat. Jag längtar faktiskt aldrig bort. Snarare är det så att jag helst vill vara hemma. Kanske gör vi en lite längre resa till våren. Och med längre menar jag MAX 4-5 dagar!

Hur förbereder du dig för vintern?
Det gör jag inte. Den kommer ändå! Och när den kommer gillar jag läget och står ut. För jag vet att eländet går över.

Vilka bloggar frossar du i för tillfället?
Jag skummar igenom mängder av bloggar varje dag, via Bloglovin' direkt på mobilen. Det är så himla praktiskt och smidigt, tycker jag. Av de mer namnkunniga bloggarna läser jag gärna Elsa Billgren och Underbara Clara varje dag. Jag brukar också titt in hos Att Vara Någons Fru och hos finska Lundagård, både för att de är inspirerande och för att de alltid har så vansinnigt vackra bilder. Njuter som allra mest gör jag dock hos Victoria Skoglund, vars trädgård är så ljuvligt vacker.


Vad har du på din to-do-list för tillfället?
Att köpa en radio till köket, så att det trots allt kan bli lite mer musik här hemma. (Den där frågan fick mig onekligen att fundera, hihi!)

Några tips hur man botar höstdeppighet?
Något "botemedel" har jag inte, men väl några insikter baserade på erfarenhet: Acceptera att du är mänsklig. Släpp alla krav och måsten. Låt tiden har sin gång. Tids nog kommer våren!

Vad är det bästa med hösten?
Vintertid! Utan tvekan. Den där extra morgontimmen är som gjord för mig. Och pysslandet till advent, som jag nästan tycker är mysigare än själva julen. Och i år kommer första advent redan nu i slutet av november, hurra!


Vad är det sämsta med hösten?
Att jag går runt och fryser nästan jämt, och att det är så dåligt fotoljus mest hela tiden.

Hur höstmyser du?
På samma sätt som alla andra årstider: Soffhäng, fårskinnstofflor, ullpläd och mycket kaffe med mjölk! Och så lite stearinljus på det.

Vad är du orolig för inför hösten?
Ingenting, vad jag kan komma på just nu.


Vad ser du allra mest fram emot i höst?
Julmarknaden på Huseby bruk, som jag besöker tillsammans med två kära väninnor för första gången. Och Stockholmsresan jag nämnde tidigare, som blir en minisemester för maken och mig. Men allra mest ser jag fram emot att få vara hemma i min lilla stuga och mysa!

Jaha, det var min höstlista det. Kanske det finns fler där ute i "Blogglandia" som vill svara på samma frågor? Känn er utmanade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!