måndag 5 december 2016

Julat på framsidan

Jag har "julat" lite grann på verandatrappan på framsidan. Dörren har ju redan helt rätt färg för ändamålet, så förutsättningarna är redan goda redan i förväg. Med en lykta och lite småpiff uppe på trappan och med granris nedanför, så är man liksom "hemma" utan större ansträngning.


Stjärnan på dörren kommer från julmarknaden på Huseby Bruk, tujan i kruka stod redan på plats och lyktan hittade jag bland alla mina pryttlar ute i ladan. Och titta på renen! Visst är den härlig, i all sin enkelhet? Lite som ett dagisprojekt, hihi! Den och dess spegelvända tvillingbror (som inte har fått komma ut på grönbete än) stod och pockade på min uppmärksamhet i byns finaste lilla blomsteraffär redan förra julen, och när de dök upp igen tidigare i höst förbarmade jag mig över båda två. Jag har behandlat dem med hårdvaxolja för att de ska klara väta bättre.


Mina små flugsvampar står kvar i gräset och gräsmattan är frodig och grön, som ni ser. Kommer det någon snö snart, månntro? Det hade ju onekligen gjort de nu så gråa och dystra decemberdagarna lite ljusare och trevligare.


Nu ska jag alldeles strax dra iväg på min körövning. Nästa vecka är det ju Lucia, tralala! Och vi tanter får vara med som vanligt. En finfin "Glesbygds"-tradition!

2 kommentarer:

  1. Åh, vilken härlig ren!! Måste säga till maken att han gör en sån när han är ute i pannrummet och "leker". Gillar verkligen dagisstuket.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Superfint blev det på din vackra veranda - härligt att mötas av när du kommer hem !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!