fredag 14 april 2017

Antik- och samlarmarknad i Glimåkra

I Gilmåkra (som är en av våra grannbyar) är det en långfredagstradition att ha antik- och samlarmarknad i ishallen. Det brukar vara ett välbesökt arrangemang, både när det gäller utställare och besökare, och är vi hemma på påsken brukar vi också åka dit. Här råder inga loppispriser direkt, men för att vara en antikmarknad är det inte orimligt dyrt heller. Och så kan man ju alltid pruta.

På den här typen av marknad brukar jag spana lite grann efter Upsala Ekeby-keramik till min gröna samling ovanpå det vita väggvitrinskåpet i gröna rummet. Idag hittade jag en fin liten vas, som faktiskt inte var speciellt dyr. Man kan ju faktiskt använda den till blommor också. 


Zinkvattenkannor kan man inte ha för många av, så det slog jag också till på hos en prutvänlig farbror. Just den här har en mässingskant längst ner, och ytan på själva silen är också i mässing. Jag tror den hamnar nere i köksträdgården, när jag har städat upp där. 


Och nu får ni nog hålla i er, när jag presenterar dagens absoulta pièce de résistance: Två gröna bokstöd i gjutjärn med ljusrosa grisar, haha! Sådana har man ju väntat på att hitta i hela sitt liv, så nu dööör jag lyckodöden så smått. Kanske får de vakta mina trädgårdsböcker på något bra (= väl synligt) ställe, eller kanske kokböcker i köket.


Vi har kallt och blåsigt påskväder i "Glesbygd", men idag har vi iallafall uppehåll och lite sol mellan varven. Nu hoppar jag i trädgårdskläderna och ger mig ut en liten sväng. Jag har ett litet gräv- och upprensningsprojekt på gång i syrénrabatten bakom vår gamla gårdspump, som jag började på redan i regnet igår och som jag är sugen på att slutföra. Inga stora radikala förändringar, men välbehövlig bortgrävning av djävulusisk kirskål och annat elände. Men det passar ju bra idag, för långfredagen är ju redan förknippat med lidande, hihi!

3 kommentarer:

  1. Dagens sötchock står dina ljuvliga små grisar för !!!
    Imponerad av allt fint du hittar på loppis hela tiden - allt i min smak !
    Ha det så gott och en riktig skön påsk !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Sådan zinkkanna med mässingsdetaljer hade mina föräldrar och även flera spänner, ångrar att jag inte tog hand om dem.
    Ha ha, vilka härliga grisar, det är bara du som hittar så roliga saker!
    Önskar dig en glad påsk!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Alltså grisarna...var hittade de sitt hem första gången..meen deras alternativa skönhet är ett skönt bryt bland allt ert gröna och sköna. Glad påsk!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!