onsdag 12 april 2017

Gylllenlack och regnbåge

Efter jobbet idag (bytte ledig dag till imorgon) gjorde jag säsongens första besök på Växtmästaren i Osby. Där kände jag mig minsann nästan lite trendig när jag handlade gyllenlack, som alla trädgårdsbloggare talar sig så varm över. Det är en blomvillig och frosttålig 2-åring, som tydligen kan fröså sig om man planterar ut den, och som tydligen ska dofta väldigt gott också. Själv hade jag tänkt ha den i kruka, kanske samplanterad med lite murgröna eller något. Just den här färgkombinationen i rosa-orange kändes väldigt glassig och läcker, men den fanns även i gult och i violett.


Sen plockade jag upp min påsklovsledige make från Malmö-tåget och körde hem till "Glesbygd" igen. När vi svängde in på uppfarten hemmavid trängde solen fram samtidigt som det strilade ett lätt regn, och helt plötsligt uppenbarade sig regnbågen över Solhäll. Svårfotograferat, men fint!


Och vet ni vad, nu har jag lite påsklov också! Jag är ledig ända till tisdag nästa vecka och ser fram emot några härligt oplanerade dagar av hemmapyssel och trädgårdsfix. Med undantag för morgondagens kvastresa till Blåkulla tänker jag nog hålla mig innanför grindstolparna så mycket som möjligt, hihi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!