måndag 10 april 2017

Litet halvbord

Jag har letat länge efter ett halvbord att ha vid murstocken i hallen, men har inte hittat något som är tillräckligt litet för att inte sticka ut för mycket i "T-korsningen" mellan köksdörren till vänster och sovrumsgången till höger. Redan förra sommaren hittade jag ett annat litet bord som passar riktigt bra där, så jag hade faktiskt släppt tanken på det där halvbordet. 


Men så i helgen sprang jag på det storleksmässigt perfekta lilla halvbordet på loppis, till det perfekta priset av 95 kronor. Ett gediget gammalt träbord med tre kurviga ben, stadigt och bra på alla sätt och vis. Klart jag var tvungen att slå till! Väl hemma tog det mig ungefär 30 sekunder att inse att det nya bordet inte alls gjorde sig speciellt bra vid murstocken. Bordet som redan står där ser faktiskt trevligare ut just där. Men halvbordet var också jättefint, så jag var ändå tvungen att testa det på alla andra tänkbara ställen i huset. Som här, i gröna rummet. Fint på bild, kan man tycka...



... men totalt opraktiskt i verkligheten, eftersom det blir inklämt mellan en massa andra möbler och bara ser uppställt ut. (Vilket det också är, för vad gör man inte för en bra bild, haha!) Matbordsstolen till höger i bild inte går att dra ut ordentligt, och dessutom står det en piedestal med en lampa på i det vänstra hörnet i vanliga fall, och den vill jag ju egentligen ha kvar. 


Jag fortsatte att flytta runt det lilla bordet, men hittade inget bra ställe att ha det på. Jag hann till och med ringa till min mor och fråga om hon kanske kunde ha det på landet eller så, men så kom jag på att jag kunde testa det i hörnet mot träväggen i röda rummet. Och se, där passar det ju faktiskt riktigt bra!


På den här fotovinkeln ser man att bordet på andra sidan väggen (ute i "bibliotekshallen" innanför glasverandan) har precis likadana kurviga ben och med en liknande liten klack på foten. A match made in heaven, hihi! Prismässigt också faktiskt, för bordet ute i hallen kostade 75 kronor. Det är verkligen makalösa loppispriser i "Glesbygd".


Jaha, hur många små loppisbord får man egentligen in i ett litet hus på 76 kvadrat? Många, uppenbarligen. Maken har iallafall godkänt den nuvarande placeringen, så för tillfället får bordet stå där det står. Den blanka vita målarfärgen (som absolut inte är original) är kanske inte den snyggaste vi har sett, men det går ju alltid att åtgärda. Nu får det stå där som det är ett tag, så att vi hinner känna efter. Sorry mamma, det blir nog inget bord till landet...

4 kommentarer:

  1. Då blev det inget felköp även om det inte blev som du tänkt från början! Det lilla bordet är rart.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Vilket gulligt litet bord. Passar jättefint mot träväggen.
    Vilken fint Fiskmås-tavla ni har.
    Nina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tavlan är målad av en konstnär från Göteborg som heter N. Jonas Englund. Jag tycker också jättemycket om den.

      Radera
  3. Haha! Jag kan riktigt se det framför mig - hur du placerar bordet, dekorerar, tar ett steg tillbaka och betraktar, skakar på huvudet, plockar bort, lyfter upp bordet och bär det vidare till nästa anhalt. :-)
    Hur som helst så hittade du ett perfekt ställe till slut! Superfint!
    Allt gott!

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!