lördag 17 juni 2017

Rabatt-make-over

Vilken härlig sommardag det blev idag! Redan på förmiddagen hoppade jag in i bilen och pep iväg till Växtmästaren i Osby för en liten shoppingtur. Jag ville ha lite nya blommande perenner att stoppa ner i rabatten på framsidan, där det gapade tomt och tråkigt efter att jag rensade bort tulpanerna härom veckan. I kvällssol ser den nygamla rabatten ut så här efter sin lilla make-over.


Jag köpte röd rudbeckia 'Magnus', smalt fackelblomster 'Dropmore Purple', blå trädgårdsriddarsporre 'Black Knight', och blånepeta 'Dawn to Dusk' och petade ner dem mitt på rabatten tillsammans med hyacintvivorna och ängsnävahybriden 'Midnight Reiter' som jag köpte i Karlskrona för ett tag sedan.


Två fina klätterstöd från Eldgarden fick också följa med hem. De blev bra stöd till riddarsporrarna, som ju brukar bli ganska långa och rangliga.


Det finns redan en del etablerade växter i den här rabatten, som klätterhortensian i hörnet, vintergröna, nävor, stockrosor, en liten rhododendron, höstaster, höstflox, honungsrosen Helenae, funkia och kantnepeta.


I den här rabatten växer också en loppisros som jag inte vet vad den heter, men som helt plötsligt växer så det knakar efter att ha levt ett bortglömt liv i ett par år. Nu blommar den rikligt för första gången. Någon som vet vad den heter, eller är det en vildros av något slag?


I hörnan in mot glasverandan var det också en tom fläck, där jag ställde en korg med sommarblommor så länge. Framöver blir det kanske något annat här. 


Den gröna metallstången kommer från skroten och tjänstgör som klätterstöd för en stockros. Jag hittade en gammal gardinknopp i trä som jag målade och satte högst upp som dekoration. 


Som vanligt hade jag ingen plan när jag handlade perenner. Jag läser på lappar och bestämmer mig alltid på plats på plantskolan, men det brukar ju bli bra ändå. Färgskalan är trots allt ganska enhetlig. Gräskanten behöver jag skära till, men det får bli ett projekt för en annan dag. 


Vit ros på vit husvägg kanske inte är så vågat, men honungsrosen doftar ljuvligt när man går förbi!


Penséerna i skottkärran sjunger på sista versen, men nu när rabatten är fin där bakom så kan jag snart ta bort dem. 


Rabatten på vänster sida om glasverandan behöver också en liten make-over, men det får bli ett annat projekt för en annan dag. Imorgon firar jag en 50-åring med dagspa och brunch på Mossbylund. Sämre söndagar kan man ju ha. Och efter dagens grävande behöver jag verkligen lägga mig själv i blöt, hihi!

P.S. Ingen av länkarna är sponsrade. Som vanligt gör jag reklam för sånt jag gillar och väljer själv. 

2 kommentarer:

  1. Den riddarsporren har jag också. Har inte riktigt börjat blomma än, men brukar sedan blomma tacksamt länge. Exakt sådana växtstöd köpte jag på Flyinge för inte så länge sedan. De är så snygga i all sin enkelhet. Mina får stötta två liljor.

    Ha en fortsatt skön helg!
    Karin

    SvaraRadera
  2. Jag åkte också och handlade klätterstöden från Eldgarden i går fm och växter 😊 Hade redan 3 men dom är så snygga året runt i trädgården att jag kostade på mig fler. Hade fått presentkort från snälla kollegor. 🌸

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!