fredag 7 juli 2017

Ett litet fredagssvep

Visst var det Doktor Westerlunds hälsoblomma som prydde caféfönstren i Kivik så fint i tisdags. (Tack för hjälpen Skorpan!) Idag köpte jag mitt eget exemplar nere på byns finaste lilla blomsteraffär. Åh, vilken ljuvlig doft det är i bladen! Den blommar inte än, men den som väntar på något gott...


Till lunch idag åt vi världens godaste kantarelltoast med kantareller som maken plockade på sitt hemliga ställe igår. Det finns alltid svamp där! Än så länge är de ganska små och fasligt trista att rensa, men vad gör väl det när man tar första tuggan och alla smaklökar jublar av glädje. Vi äter dem på grovt bröd med stekt ägg och lite hackad rödlök eller gräslök. Mums!


Det är mulet och kvavt idag. I väntan på det utlovade regnet (som nu vid 17-snåret fortfarande inte har kommit) har jag inte dragit igång några större utomhusprojekt, mer än att klippa bort lite överblommade rosor och övervuxna hasselkvistar.


På komposthögen blommar det självsådda malvor, och jag passade på att knipsa av ett gäng och sätta i kannan på köksbordet. Jag vet att de mer eller mindre är att betrakta som ogräs, men hos mig är de välkomna. De är ju så himla somriga!


Jag leker lite med tanken på att bygga ett litet staket eller en skärm för att gömma vår fula värmepump lite grann. Tills vidare ställer jag den grönmålade grinden framför och låtsas att det redan är klart. 


Krukor får man vattna även om det vankas regn. Tvillingsporren i ampeln på hörnet av ladan har fått "dopningsmedel" i form av någon växtnäring jag hittade under diskbänken och blommar som en galning.


Ja, det var ett litet svep över en härligt planlös ledig fredag på Solhäll. Nu sätter jag mig på glasverandan en stund, sniffar på Doktor Westerlund och väntar på det där regnet. 

5 kommentarer:

  1. Att Malvor ses som ogräs hade jag ingen aning om. Jag odlar dem i rabatten. De är så vackra.

    SvaraRadera
  2. Det som jeg la spesielt merke til i dette innlegget var den "tingen" som sto bak duftpelargonien på bordet. Den synes jeg var så fin. Hva er det? Ser ut som den er av jern og med litt rust på. hilsen Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett gammalt spjäll från en öppen spis eller kamin. Jag hittade det på en loppis i förra veckan. Visst är det vackert!

      Radera
  3. Malvan må vara ett ogräs men ett vackert sådant :) Fin och väldoftande pelargon också...har själv 4 stycken! Ett måste!
    Ha nu en skön helg...
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  4. Malvor välkomnas här också, så söta!
    Lägger också märke till de blågröna ytterkrukorna. Har aldrig sett dem i den kulören förut. Gratulerar till fynden och svampfynden inkluderade.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera

Jag blir så glad för att du vill lämna en kommentar!